måndag, februari 19, 2007

(Äntligen) Original Aspect Ratio (del 3)

Förra hösten bjöd på lite bildslakt, följt av nya objektiv. Förutom en helt sluten visning för museet har jag inte kört något i normalbild (1.37:1).

Förrän nu då med Alfons och Milla.



Eftersom jag inte har bildfönster för 1.37:1 så måste jag använda det betydligt större fönstret för Cinemascope, vilket är 1.17:1. Eftersom jag då får ut mer ljus ur projektorn än det är tänkt så tejpmaskar jag bort en del av överskottet som annars når scenen framför duken och procsceneriet ovan.

Men då gäller det att komma ihåg tre saker efter avslutad föreställning. Ta bort tejpen, det kom jag ihåg, montera tillbaka vidfilmsobjektivet, givetvis kom jag ihåg det också, samt byta tillbaka till 1.78:1 bildfönstret, och det... glömde jag idag. Så nästa föreställning inleddes med trailern för Mr. Beans semester uppförstorad från golv till tak... oops.

Ett bildfönster är ett utfilat hål i en metallplatta, som ska vara lika stort som bildrutan på filmen, eftersom fönstret klipper bort bildskillnadsstreck, ljudspår och annat runt om som inte skall visas. Man har ett fönster per format man har installerat.

Inga kommentarer: