tisdag, december 19, 2006

Rariteter



Dagen har varit mycket speciell, minst sagt. Jag har nämligen inspekterat och kört en riktig raritet för det lokala museet.

Det började när AV-Centralen här i staden valde att skicka gamla filmer till museet eftersom de inte längre behövde hålla film i lager, nuförtiden är all undervisningsfilm digital på dvd.

Och i de många små lådorna och filmburkarna fanns mycket intressanta saker. Två av dem öppnade vi dock aldrig, de stank av sönderfallen nitrat och var bortom all räddning. Men flera av de andra burkarna visade sig innehålla nästan perfekt bevarade kameranegativ från 1930 och 40-talet. Andra innehåll perfekta kopior av samma negativ, och av att döma på själva bildkvaliteten var det finkorniga positiv, och inte releasekopior för direkt visning. Rent arkivmaterial alltså. Dessutom var samtliga av dessa kortfilmer i stumfilmsformat, alltså de saknade helt ljudspår. Vilka underbara små filmpärlor!

På flera av filmerna stod det klart och tydligt Nitrate Film. Trots detta var rullarna i otroligt bra kondition och jag misstänker att det kan röra sig om säkerhetskopior men eftersom jag inte ville testa detta - dvs. klippa bort en bildruta och under kontrollerade förhållanden utomhus försöka sätta eld på den - nöjde vi oss med att studera filmerna på spolbordet. Ingen av rullarna kom i närheten av projektorn.

Förutom en. Porten mot kontinenten - Trelleborg av Sandrews Filmataljéer från 1958. Gjord på triacetat-filmbas och därför säker för en visning. Bildformatet är Normalbild (1.37:1) vilket jag kan installera på under fem minuter numera när jag lärt mig handgreppen.

Tyvärr hade filmen inte förvarats korrekt och bilden var fullständigt blekt, endast en helt röd bild återstod, med spår av blått i vissa enstaka sekvenser. Trots det var den mycket välbevarad och med ytterst få repor. Ljudet var det inte mycket med heller, traditionell mono men det lät bra och utan brus och knaster vilket återigen berodde på kopians strålande kondition. Den ska nästan absolut skickas till ett labb för att föras över till dvd innan kopian ska skickas till långtidsförvaring.

Angående nitratfilm: Fram till 1950-talet gjordes film traditionellt på en filmbas som innehöll nitrat. Men den var fruktansvärt eldfarlig. Idag byggs inte maskinrum för att klara att hålla inne en nitratbrand vilket gör att jag i mitt moderna maskinrum överhuvudtaget inte får lov att visa sådan film. Från 50-talet och framåt gjordes filmen istället på "säkerhetsfilm" av triacetat, kort och gott acetatfilm. Numera är filmen istället av polyester.

Inga kommentarer: