fredag, december 15, 2006

End of the line

Sådär, nu har jag tagit emot den sista reklamjournalen.

Nej, det är inte så att reklam skall sluta visas framför filmerna, utan att Sverige står inför ett litet teknikskifte. Samma som Norge har gjort före oss. Reklamen skall från årsskiftet vara digital, och inte komma på 35mm-journaler.

Det som talar för att det kommer bli en bra övergång är att digital reklam laddas ner via bredband automatiskt, ingen postgång av filmer till och från bion behövs. Man kan välja typ av reklam för vilken typ av film det är man ska visa, och så det övriga; inget slitage på vare sig bild och ljud.

Det som talar emot övergången på just min bio är att formuläret för undersökningen av de tekniska förutsättningarna skulle varit inskickad senast den 28 juli. Av någon anledning dök dessa upp först idag för mig att se över. Samt att mediaservern är en rejäl koloss som vi inte utan vidare kan dra in i maskinrummet. Var vi ska ställa den får bli en väl bevarad hemlighet, annars lär många lyfta både ett och ett annat ögonbryn (nej, det är inte på taket, källaren, salongen eller städskrubben... men nästan).

Vi lär absolut inte få något installerat i tid ändå, så efter den 28/12 blir det bara trailers och huvudfilm på duken. Åtminstonde tills mediaserver och digitalprojektor är installerade.

Inga kommentarer: