tisdag, februari 20, 2007

Loud and proud

Kände mig tvungen att ta fram min pålitliga ljudtrycksmätare nyligen, vilket jag inte gjort på ett tag. Orsaken? Att Saw III har ett helt otroligt aggressivt ljudspår, vars like jag inte hört på mycket länge.

Nu vet jag ganska exakt hur det ligger till med mina slutsteg, och hur hårt jag måste pressa dem för att ens vara i närheten av socialstyrelsens gränsvärden för ljud. Men efter fredagens föreställning då jag ovetandes råkade starta filmen på referensvolym (sänkte snabbt till en mera uthärdlig nivå) kände jag att en kontroll av exakt hur många decibel som Jigsaw och co. kunde pressa ur sig var nödvändigt.

Sagt och gjort, jag kalibrerade min CR:272 och valde ut förtexterna med efterföljande scen, samt en scen lite längre in i filmen. Totalt fick jag som mest en topp på 91,2 dB(A) och för introt Leq 80 dB(A) och scenen senare Leq 78 dB(A). Leq = avvägt medelvärde. De av socialstyrelsen satta maxnivåerna är peak 115 dB(A) och Leq 100 dB(A). Mina nivåer var alltså helt acceptabla.

I ren jämförelse låg en av kortfilmerna i Alfons och Milla på Leq 76 dB(A) under sin kompletta speltid på 10 minuter. Och det ljudet var lungt och beskedligt, perfekt för barn.

Det som gör att Saw III var mycket aggressivare var helt enkelt att det var omväxlande högt och lågt, på så sätt hölls medelvärdet relativt lågt utan att det blev irriterande högt. Samtidigt så ser vana audiofiler att jag skrivit dB(A) hela tiden. När jag så kontrollerade ljudtrycket med basen inkluderad så pratar vi om en peak på 108.1 dB(C) och medelvärden på omrking 90-95 dB(C). C-vägningen tar nämligen även hänsyn till låga frekvenser, det gör inte A-vägning. Saw III har alltså extremt mycket bas i ljudet.

Här kan man givetvis argumentera ifall jag inte körde filmen för högt ändå, men dels klagade ingen av besökarna. Och dels låg faktiskt dialogen på en normal nivå, och t.o.m. lite lägre än Se upp för dårarna. Sedan ska en skräckfilm av sådan kaliber som Saw III ha lite "ompfh" i ljudet för effektens skull, och det såg verkligen basen till att där fanns.

Slutligen så passade jag även på att kontollera bullernivån från mina projektorer. Samma värden som för ett år sedan, ungefär 77 dB(A) vid normalt arbetsavstånd, 82 dB(A) om man håller örat precis bredvid. Klart godkända ur arbetsmiljösynpukt alltså.

Inga kommentarer: