söndag, februari 25, 2007

Ahoy, matey!

Idag var det den sista dagen av sportlovet här here i södra Sverige. Höstlov och sportlov är de som får absolut mest matinéer inplanerade, tätt följt av jul och nyårshelgen. Och som brukligt måste jag helt koppla bort jobbet när jag är hemma för att orka med. Det betyder nästan inget att göra till bions hemsida, och se film brukar jag också hålla nere på ett minimum.

Men nu fick jag chansen att koppla av med ett nytt trevligt tidsfördriv, Ship Simulator 2006 med Add-on...



Med 14 olika fartygstyper kan man göra en hel del. Provade t.ex. att ta Titanic på en sväng i den Thailändska övärlden. Första försöket slutade med att jag körde på den enda bojen på den 700 km2 stora spelplanen. Andra försöket slutade med att jag i 15 knops fart ränner på grund! Hoppsan.

Då gick det bättre när jag tog Ocean Star (modellerad efter några av Carnival Cruise Lines fartyg) på en resa uppför Elbe in i Hamburg och angjorde kajen där, på första försöket.

Annars är det mest containerfartyg som ska åka hit och dit i Rotterdam, Water-Taxi som kör runt i New York eller yachts som glider runt Phi Phi Island. Men det är grymt snygg grafik och otroligt realistisk hantering av fartygen. Och precis som i Microsoft Train Simulator; om ett uppdrag tar en timme i verkligheten, så tar det en timme i simulatorn. Inte undra på att jag gått och lagt mig mellan kl. 03:00 och 04:00 ett par dagar i sträck nu...

Inga kommentarer: