lördag, september 30, 2006

Original Aspect Ratio

När jag köper dvd-filmer eller fastnar för något på TV är jag alltid väldigt noga med att det skall vara originalformat på bilden. Är t.ex. filmen gjord i Cinemascope 2.35:1 så ska den visas så även på TV eller dvd. Många är de TV-filmer som jag klickat bort just p.g.a. fel bildformat.

Därför blir det extra pinsamt när jag får in en film i maskinrummet som har bildformatet Normalbild (1.33:1), eftersom det har jag inte installerat i mina projektorer, varken bildfönster eller objektiv. Jag har vidfilm 1.78:1 och Cinemascope dock. Så det blir till att visa filmen i vidfilm och hoppas det inte blir alltför mycket fel.

Innan jag gick hem idag var jag därför tvungen att provköra en akt av Alfons och pappa Åberg. Och mycket riktigt, det var avklippta huvuden till höger och vänster... Men knepet i den här situationen heter: dra ner bilden. Om man rullar ner tills alla personer i bild får acceptabelt med utrymme ovanför huvudet fungerar även resten av bilden tillfredställande, långt ifrån perfekt men så nära man kan komma. Detta gjorde man också på de första dvd-utgåvorna av de tidiga James Bond-filmerna.

Slutligen kan man ju undra varför man får en film i ett bildformat som man egentligen inte kan visa. Orsakerna är många. Filmen bokades av en filmsättare som sitter i Stockholm och kanske inte kände till att vi saknade just det här formatet. Dessutom görs alla filmer i dag i vidfilm eller Cinemascope så de flesta biografer har faktiskt inte Normalbild installerat eftersom det då har blivit en kostnadsfråga. Objektiv är definitivt inte billigt. Den här filmen är rätt gammal och producerades dessutom för TV ursprungligen.

Inga kommentarer: