söndag, oktober 01, 2006

Att visa en klassiker

Det är alltid något speciellt att visa film som man personligen tycker om. Jag blir glad över att få visa upp något speciellt, även om jag bara är sista länken mellan filmskaparen och publiken.

Jag har inte så många men dock fina minnen av diverse olika Alfons Åberg kortfilmer som jag sett på TV när jag var liten. Böckerna har jag nog också haft en gång i tiden. Så att få in en kopia av Alfons och pappa Åberg att visa under två matinéföreställningar var mycket roligt.

Tyvärr är kopian i ett bedrövligt skick; repig, skadad och smutsig. Och jag kunde inte köra den i rätt bildformat heller. Men resten gick fint efter att jag reparerat ett antal skarvar. En provkörning av första akten gav rätt ljudformat (vilket för ovanlighetens skull var 01-Mono).

Och nu efter två färdiga föreställningar står det än en gång klart att jag redan har mitt drömjobb...

Inga kommentarer: