måndag, oktober 16, 2006

Point of no return

Noterade en rätt intressant detalj idag angående filmen Click.

Den för dramaturgin så viktiga "point of no return" ligger placerad strax efter aktskiftet på akt fyra (av sex akter) så det är nästan precis mitt i filmen. Och när jag tänker efter så ligger även den första vändpunkten strax innan aktskiftet redan på akt ett. Akt två och tre går alltså åt till fördjupning och akt ett var presentationen, samtidigt som fyra, fem och sex tar upp konfliktupptrappning och konfliktlösningen.

Normalt sett tänker jag inte på detta, mer än att jag kan tänka ut var och hur vändpunkterna är placerade, men just här blir det så tydligt när filmen är klippt så att punkterna hamnar så väldigt nära de fysiska aktskiftena.

Åtminstone känner jag att det blir intressant. Och så känns inköpet av Manus och dramaturgi för film av Thomas Granath som en lyckad investering när kunskaperna sitter kvar så här 1,5 år efter bokens första genomläsning.

Inga kommentarer: