söndag, september 24, 2006

4K

Den här veckan hade På andra sidan häcken / Over the Hedge premiär. Det roligaste med filmen är något publiken aldrig lär lägga märke till. Det är den första bekräftade kopian printad i 4K upplösning (ca 4000 pixlar i bredd) jag sett sedan Bad Boys II för några år sedan. Jag misstänker dock att Madagascar också var en 4K print, men det fanns ingen information om detta på själva kopian så jag vet inte med säkerhet.

Är det något speciellt med en 4K kopia då? Ja, men säkerligen inte för den vanlige biobesökaren. Men för mig som ser film på film på samma duk och vet vad jag skall titta närmare på så är det faktiskt en viss skillnad. På redan nämnda häck-film går det t.ex. bra att studera även mycket små detaljer i perfekt klarhet. Bilar / Cars är dessvärre en 2K print, även om den har ett större bildformat och täcker mer av duken, och det syns emellanåt att vissa detaljer täcks av ett dis och eftertexterna på Bilar är t.ex. inte så skarp som den borde vara (även om jag ställer skärpan med kikare från maskinrummet).

Det är intressant att den typ av digitalprojektor som börjat få spridning i landet "bara" är en 2K maskin. Det lär ju se oerhört bra ut på små till medelstora dukar, men personligen hoppas jag att digitala 4K projektorer blir standard på de riktigt stora och finaste dukarna. Då tror jag att vi kan räkna med ett uppsving för biografer som riktiga filmpalats igen. Jag menar, rakt översatt ligger dvd på en si sådär 0,7 K och HD-DVD/Blu Ray på 1,9 K...

Inga kommentarer: