torsdag, december 31, 2009

Sedda biofilmer 2009

Dags att summera detta år i filmer. Hade jag inte varit så trött och överarbetad mot slutet av året så hade jag även orkat trycka in Göta Kanal 3 och En julsaga... men de får fan vänta till efter årsskiftet.


  1. Benjamin Buttons otroliga liv

  2. Yes Man

  3. Bedtime Stories

  4. Friday the 13th

  5. Kenny Begins

  6. Race to Witch Mountain

  7. Titanic - 70mm, och två gånger på två dagar i rad!

  8. Fame - 70mm

  9. Hello, Dolly! - 70mm

  10. The Abyss 70mm

  11. Poltergeist - 70mm

  12. Slumdog Millionaire

  13. Star Trek

  14. Gran Torino - Årets "oops, jag körde nog den på för låg volym"

  15. Änglar och demoner

  16. The Reader

  17. Hannah Montana - The Movie - på engelska givetvis

  18. Transformers: Revenge of the Fallen

  19. Harry Potter och halvblodsprinsen

  20. The Proposal - Årets första non-rewindfilm!

  21. Sommaren med Göran

  22. Inglourious Basterds

  23. Baksmällan - DTS-premiären för egen del i egen salong

  24. Små skandaler - Salong 2 premiär för egen del

  25. Linje 1-2-3 kapad

  26. Paris

  27. District 9

  28. This Is It!

  29. Surrogates

  30. Julie & Julia

  31. 2012

  32. Taking Woodstock

  33. New Moon

  34. Fame

  35. Capitalism - A love story

  36. Bröllopsfotografen

  37. Avatar

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag är förvånad över att du klarade av att se så många filmer i 70mm på Imperials mörkgråa highgain duk. Och då satt du ändå en rad framför mig. Efter bildfiaskot Hello Dolly, där ljuset befann sig i bildens nedre 10% så kastade jag in handduken. För sämre bild har jag nog aldrig sett.

Visst är 70mm bra men deras silverduk förstörde allt.
Kan kanske vara så att förra året såg jag 2001 på vit duk och DET var magiskt.
De borde byta duk till en silverlight som Royal har, då funkar plastremsa. Btw Gott Nytt År.

Kristoffer Strömblad sa...

Jag såg också 2001 under deras första festival, och det var riktigt trevligt.

Håller med om att ljuset definitivt var suboptimalt på den duken, men jag var så fast besluten av att se filmerna så det gick liksom inte att ändra på. Tisdagen var jag själv, onsdagen drog jag med mig besökare från Malmö och på torsdagen med Dolly så hade jag ju besökare från Göteborg också.

Tur nog såg jag Titanic även året innan så jag har sett den på riktig duk (och utan non-rewind repor). Och jag måste säga att Dolly såg bättre ut än Titanic, många gånger var deras ansikten i övre tredjedelen av bilden helt gråa... *ryser*

Funderar på att ta mig till Royal för Avatar i 3D... har blivit "utkastad" ur maskinrummet av en annan maskinist som faktiskt bryr sig. Får se om jag eventuellt dyker upp på lördag. :D

Gott nytt år själv! (och till alla andra som läser bloggen!)

Unknown sa...

Det var väl skönt, och på tiden, att någon ställer upp.
När man jobbar som en galning samt även har hand om det mesta bakom gluggen så är det lätt att få någon konstig övernaturlig arbetsmoral. Inte mot arbetsgivaren eller kollegor, utan mot kunden. Man kan inte sjukskriva sig eller strunta i saker, även om man vill, för det drabbar kunden. Så man bara kör på med skygglappar tills det smäller. Kollegor men särskilt arbetsgivaren skiter i det.
Så, bra att du får ta det lugnt innan det tar stopp.
Om du dyker upp så säg till, jag finns i maskin på lördag.
..och fixa biljett i god tid. Slutsålt varje dag...