fredag, juli 31, 2009

Svensk film borde vara stumfilm!

Det kom ett brev med kopian till Sommaren med Göran som berättade att filmen är mixad enligt Dolbys standard och därför ska visas på referensvolym 7,0. Om man körde filmen på lägre nivå så skulle man få problem med att dialogen inte blev hörbar. Det var brevets innebörd.

Vad gäller dialog i svenska filmer så brukar det också vara ett sorgebarn. För antingen så hör man inte ett skvatt av vad de säger för skådespelarna sväljer orden (ADR är visst inte vanligt i svensk film uppenbarligen). Eller så är dialogen så konstigt mixad att man häpnar, sist var Rallybrudar där den oklanderliga dialogen helt dränktes i resten av ljudmixen.

Tidigare har vi fått en svensk film som hade ett följebrev om ljudet, nämligen Låt den rätte komma in. Där var också kontentan att ljudet skulle dras upp eftersom den var mixad enligt standard. I det fallet körde jag filmen med framgång på inställningen 6,5. Där blev musiken stark men inte överdrivet kraftig och dialogen var perfekt.

Normalt körs film på allt från 4,5 till 5,5 och det kan även där bli lite i överkant ibland. Men alltså, vi gör ett försök och kör filmen på 7,0 när jag testkörde den...

Det tog typ 10 sekunder att inse att någon inte vet hur man mixar ljud. För maken till högljutt filmljud var det länge sedan jag hörde. När inte musiken körde så låg dialogen och drog på så hårt att jag på rad 2 i salongen hörde ekot från just dialogen från längre bak i salongen... och när man hör det så är liksom nivån liksom liiite för mycket.

Sagt och gjort så fick jag ta mig en tur till maskinrummet och slutligen så landade jag på 5,3. Och till råga på allt så föll inte dialogen bort ett dugg därefter. Perfekt, felfri dialog i alla scener och musiken låg på en sansad nivå för resten av filmen. Sålunda vet man alltså inte hur man mixar filmljud i Sverige eller så var alla inblandade i mixen av just den här filmen försedda med icke fungerande hörapparater...

Så ett vänligt tips till andra som ska köra filmen Sommaren med Göran: Lita inte på följebrevet, provkör filmen och hitta er volyminställning, eller kör standardvolymen och dra upp vid behov.

1 kommentar:

Unknown sa...

SR-D på Royal Malmö blev 4.8. Men så provar jag med 5.0 i SR-D, 4.5 i DTS och -6.0 i SDDS på alla filmer oavsett vilka puckade lappar de skickar med. Eller kanske ska säga att alltid när en lapp om volym 7.0 kommer i lådan är man extra försiktig. Det slutar alltid med en volym lägre än normal.