torsdag, oktober 09, 2008

Inte nu igen!

Jag är verkligen allergisk mot DTS Stereo. Detta hin håles ljudformat. Men det passar ju på en film som är så retro att den utspelar sig en tid då hifi på bio hette Westrex Recording System 6-track Magnetic Audio.

Givetvis så är Rallybrudar i just DTS Stereo och jag blev ju jätteglad när jag såg det. Inte. Man vet ju aldrig var man har de svenska filmerna, så det börjas på Dolby A. Men vaffan? Burkigt och trist ljud, med det felet att jag kan inte ens höra dialogen emellanåt. Dolby SR lät faktiskt bättre den här gången. Men då smyger sig även ett annat fel in; basen är så överdriven i vissa scener att jag undrar om baslådan ska dansa polka där på scenen...

Dessutom är mixen i filmen väldigt, väldigt låg. Det här är film nummer tre det här året jag kör på volyminställning 6,0 (mot "normalt" 4,5-5,0). Allt lägre än det ger en alldeles för tyst och otydlig dialog.

Suck, jag vill ha digtalljud... typ i förrgår...

9 kommentarer:

Ekorren sa...

glöm inte byta ut akt 3 bara... :D

Kristoffer Strömblad sa...

öh? Har inte någon info om att akt 3 är kass. Däremot ligger min akt 5 och hoppar som en jäkla studsboll... eller det är kanske det du menar? :-)

Ekorren sa...

Ehm nää ?

Men igår fick vi akt 3 (har jag för mig) som skulle bytas ut. Då ljudet skulle vara osynkat på den. Så de hade skickat ut den akten till alla(?).

lm sa...

Det är lustigt att Dolby tycker man ska köra på 7.0, men i princip ingen gör det..

Kristoffer Strömblad sa...

Jag vill inte sitta i en mixningstudio på referensvolym 7,0 med en actionfilm... det räcker med att jag har problem när de brusar salongen vid de fåtal teknikerbesöken vi har haft.

Däremot är det ett trendbrott jag märker av just nu. Patrik 1,5 kör jag på 6,0, Rallybrudar likaså, Eagle Eye 5,5, Wall·E 5,2-5,4 (beroende på publikmängd - har dock sett om den på 6,0 för egen del). Arne-filmerna körde jag båda två på 5,3. Mamma Mia är annars årets första 6,0-film. Cloverfield körde jag högt bara för att den skulle kännas lika mycket som ses. :-)

Men jag gillar faktiskt det annorlunda ljud man får av en mix som kan köras på 6,0 eller däromkring. Speciellt några tillfällen i Patrik 1,5 är helt sagolika där musiken får allt spelrum och man får så härlig bas att det låter som digitalljud. Så jag klagar egentligen inte på de "nya" mixarna, däremot är det ett helvete när man inte vet på förhand vilken volym man bör sikta in sig på.

Men angående Rallybrudar och akt 3, så lade jag inte märke till något synkfel. Hmm, men jag var kanske distraherad av att jag tog paus mellan akt 2 och resten av filmen för att köra en formatslinga i projektor 2 (och vad jag upptäckte där sparar jag till ett annat inlägg... herredumilde)

Unknown sa...

Har man turen att ha en DTS XD10:a så kan man höja verje kanal för sig direkt i XD10:an. Så gjorde vi i Malmö. +2.5db i centern.. Sen blev det bra. Något aktproblem har vi inte haft.

Ekorren sa...

kanske han de byta på de andra. Vi har ju haft filmen en vecka nu.

Ush va tråkigt ljud det var analogt.

Idag ska den köras i stora salongen och då har vi DTS spelare, så ska se skillnaden :D

Jonas sa...

Ja, snacka om knasigt ljud. Nytt personligt rekord för min del, har aldrig visat film med en ljudinställning på 6,4 tidigare. Och då upplevde jag ändå dialogen som i lägsta laget.

Uffe sa...

Fick en film i Ultra Stereo igår.. det var en ny upplevelse. Hade ingen som helst tid att testköra, eller resercha heller för den delen, då jag fick filmen 3 timmar innan visning. Blev till att köra den som Dolby A och försöka justera under körning. Ljudet blev taggigt, men basen lät jävligt bra.