lördag, oktober 04, 2008

Ombytta kanaler

De senaste dagarna har jag uppmärksammat att ljudet i min salong har ändrat karaktär, om än så subtilt. Vet inte riktigt varför jag upplever det som förändrat, men det fattas liksom lite i ljudbilden. Detta trots att jag har rengjort ljudläsarna och kalibrerat med Dolby-tonen som vanligt. Vid ett tillfälle har även lite glapp i kontakten gjort att basen inte varit aktiv under reklamfilmen som den borde vara. Det var bara att springa ner med ficklampa och trycka in kontakten igen, ordentligt.

Nåväl, så länge inte skiten totalhavererar så fungerar det ju att köra på (vilket det iofs. redan gjort till hälften med en defekt ljudläsare i projektor 2, men ändå).

Men idag innan Wall·E ville jag bara vara på den säkra sidan och körde brustestet som finns inbyggt i Dolby CP650. När jag väl står i salongen och utsätter mina stackars öron för brus på referensnivå slår det mig plötsligt något helt annat. Kanalordningen på lådan är ju L, C, R, Rs, Ls? Men varför hör jag ljud från L, C, R, Ls och sist Rs?

Jomenvisst. Höger och vänster surround är ombytta. Och har så varit sedan installationen av den nya anläggningen för över ett år sedan. Gomiddag Yxskaft. Hur fan kunde jag missa det när det installerades, en jäkla tur Dolby SR har mono-surround...

Inga kommentarer: