torsdag, september 25, 2008

Tillökning

Spenderade gårkvällen med att spola upp Patrik 1,5 samtidigt som jag körde sista föreställningen av Arn - Riket vid vägens slut.

Vi fick Patrik 1,5 två veckor efter Sverigepremiären, inte illa. Men det första som slår mig är att filmlådan kommer direkt från lagret, och redan på tisdagen vilket är mycket tidigt för filmstart fredag. När man så öppnar lådan blir man än mer förvånad, filmkopian är ny, och inte tidigare körd någonstans (vad jag vet i alla fall).

Sen idag dimper det ner följande i inboxen:
Publiksuccén PATRIK 1,5 – nu på fler biografer

Efter första veckornas publikframgångar för Ella Lemhagens kritikerrosade film PATRIK 1,5 går den nu upp på ytterligare tio biografer och ligger då ute med 52 kopior.
Nya orter är: Alingsås, Borlänge, Kalmar, Karlskrona, Köping, Motala, Trelleborg, Trollhättan, Uddevalla och Varberg.

(min kursivering).

Mycket trevligt, och jag ser att Ekorren också får en kopia att roa sig med där i Alingsås.

I övrigt får man hoppas att de lokala cineaster som frågat efter filmen en tid nu bemödar sig med att gå och se den också. Problemet har tidigare varit att det gått för lång tid mellan vågen av önskemål till att filmen dykt upp så de flesta glömt bort eller sett den någon annan stans under tiden. Vi får se...

2 kommentarer:

Ekorren sa...

Stämmer bra det. Men det är väl tur det. Både Arn och Mamma går riktigt bra. Tror inte ens premiären på Patrik slår dem. de kan göra det. Men såg inte ut så på bokningarna idag. dryg 50 just nu.

Men nu kör vi den de två veckorna vi fick den :) Sen blir vi utan i 2½vecka.... krångligt det där... :D

Jonas sa...

Tänk att jag funderade på exakt samma sak när jag spolade upp filmen och reagerade över att kopian var helt ny. Trodde först att det var en konspiration från högre ort men nu har jag alltså fått svaret. Tyvärr så har grannstaden Vänersborg (bara en mil från Trollhättan) haft Patrik 1.5 sedan premiären och många Trollhättebor har därför åkt dit. Vilket återspeglade sig med bara 23 besökare :-(
Med facit i hand borde den gått på vår minsta salong (52 platser) där nu ARN istället visades och vilket resulterade i många besvikna besökare som fick vända hem utan att se på film då salongen blev fullsatt tidigt.