lördag, september 20, 2008

Ghost in the Machine?

Är det något som jag inte tycker om så är det när maskinerna beter sig konstigt. Som idag, när det är ca 20 sekunder kvar innan eftertexterna på Barnhemmet ska börja. Vad händer? Jo, projektorn stannar! Bara sådär helt appropå. Det är andra kvällen som filmen rullar, men första gången som den stannar oförklarligt.

Däremot är det inte första gången filmen stannar mitt i, jag minns en serie föreställningar av Den lilla sjöjungfrun som repriserades när jag var rätt ny på jobbet. Vad som hände var att filmen stannade exakt på samma ställe varje föreställning. Vi blev inte kloka på varför, men när vi helt sonika tog bort en bit film, ca 20 bildrutor, så fungerade allt felfritt.

Men att ta till så drastiska metoder på en annars hel och ren kopia gör jag inte, speciellt inte när det ligger så nära slutet. Men återigen till mysteriet. Jag hittar inget på filmen som kan orsaka stopp. Inget kladd, inga skador, inga skarvar eller annat mög. Och än märkligare, jag hittar inga repor orsakade av svänghjulet framför ljudläsaren. Eftersom hjulet är tungt och ska hålla filmen i en konstant hastighet förbi ljudläsaren så stannar det inte i första taget. Så när filmen stannar så snurrar det vidare en stund och orsakar små repor. Men av dessa finner jag inte ett spår! Det är precis som om stoppet aldrig hänt.

Så nu sitter jag här, med 40 minuter film framför mig för att se om skiten händer igen. Lika bra att veta innan jag kör filmen igen imorgon kväll.

2 kommentarer:

lm sa...

Jag har varit med om ett annat skojigt fel med Ernemann 15 ett par gånger: Att den helt plötsligt börjar köra väldigt, väldigt sakta, typ 18 b/s. Det låter skojigt. :-)

Ett av kontrollerkorten byttes ut och problemet försvann.

Kristoffer Strömblad sa...

Oooh... stumfilmshastighet ;-)

När jag nu körde om filmen, så såg jag att bilden hoppade där den tidigare ikväll helt stannade. Och på remsan finns små, små veck ytterst på kanten. Inget farligt alls, men tillräckligt för att bilden ska hoppa, men jag fattar fortfarande inte varför den stannar projektorn om det vill sig illa.

Det (o)lustiga är att startsladden till hjul ett har ett mycket värre problem, ganska kraftigt mosad perforering, men detta rullar helt perfekt förbi i samma maskin utan problem. E15 är bra, men märklig emellanåt...