torsdag, september 11, 2008

Operation Fix It: Hörslinga

Då var det dags att börja göra ett och annat. Det här med ombyggnaden har återigen fastnat i ett dödläge, men vad kunde man egentligen förvänta sig. Så då inleder jag härmed operation "Fix It" eller vad man nu ska kalla den. Sådant som måste åtgärdas, och det helst i förrgår.

Först ut är: hörslingan.

Under sommaren har det kommit en hel del kunder som frågat om den fungerar, vartill de dessvärre alltid fått ett nekande svar. Den berömda sista droppen kom när två föräldrar på två föreställningar i rad till Wall·E frågade efter hörslinga. Problemet är inte att den är ur funktion , utan p.g.a. hur den fungerar som den är avstängd.

Nere på scenen står en s.k. slingförstärkare som driver själva hörslingan. Men där finns också tre mikrofoner utspridda på scenen, två mellan duk och högtalare fast ett par meter högre upp, och en sitter i orkesterdiket. Ljudet de tar upp går till en PA-förstärkare som matar det vidare till slingförstärkaren som som i sin tur förser eventuella hörapparater med ljudet. Det innebär alltså att allt ljud som fångas upp hörs, och det blir p.g.a. mikrofonernas placering en riktig soppa med ljud. Dessutom finns en limiter i systemet som effektivt klipper av ljud som understiger en viss nivå. Så under tysta dialogfilmer så stänger förstärkaren av sig då den inte får någon signal. Därtill är det just mikrofoner som tar upp ljudet, så sitter Olle på rad 2 och hostar så hör även Bertil på rad 14 det via sin hörapparat. Guuud så genomtänkt system.

Men så var det ju, när lokalen renoverades sist var teatern allt man hade för ögonen. Att det från början och även efteråt skulle vara en bio som huvudverksamhet i lokalen det glömdes liksom bort. Och nu över 11 år senare så används teaterscenen knappt alls. Men hörslingan är ändå anpassad för live teater. Väldigt irriterande. För att åter bekanta mig med systemet så slog jag på det för första gången på länge, och laddade vår övervakningsenhet till slingan, samt lyssnade på delar av Arn - Riket vid vägens slut, bara för att ha en koll på hur det låter. Och jag säger då det. Fy fan. Det gick över huvud taget inte att höra dialogen för andra ljudeffekter, och skarpt och jävligt var ljudet också. Det var värre än jag mindes det som.

Nu är det så att Dolby har tänkt på det här, och även vår gamla CP65 har en utgång för hörslingor, så även vår nya CP650. Eftersom jag har tjatat förr på att vi måste få igång vår hörslinga som det är tänkt utan att det hänt speciellt mycket så får man ju ta saken i egna händer.

Sagt och gjort. Jag har tittat i specifikationerna för CP650 vad gäller H/I utgången på baksidan. En trevlig liten sak med RCA-kontakt, 200mV signal. I andra änden finns en UniVox 650 (nej, jag skojar inte - samma modellnummer som ljudprocessorn - rätt läckert) med trenne XLR-ingångar och en himla massa inställningsmöjligheter för signalerna enligt en installationsmanual jag hittade på nätet. Därtill så har jag kollat upp hur jag måste dra kabeln, och det blir en mindre skärseld må jag lova. Igenom maskinrummsväggen på befintlig kabelstege, genom en nödugångspassage i taket, ner genom en ränna in till en ny kabelstege som löper längs ventilationen på vänstersidan i salongen. Det krävs där att "locket" på ventilationstrumman tas av hela vägen (20 meter) och därefter måste vi in genom en servicelucka, klättra tre meter bakom väggen för att trä kabeln igenom ett hål ut på ytterligare en kabelstege ut på scenen innan vi efter ett par meter igen kan dra ner den till golvnivå där ett apparatskåp står med alla ljudutrustning för scenen finns.

Kontakter finns eller går att skaffa på valfri butik som säljer sådant, kabeln kunde vara av ganska simpel typ enligt uppgift, så det enda större besväret är att dra sladden och givetivs ställa in nivåer och inställningar på slingförstärkaren. Och då kära vänner tänker jag ställa in den så det låter bra för filmljud. Inget annat.

Så om det är någon där ute med mera erfarenhet av att koppla ihop en CP650 med en Univox 650 så får ni gärna höra av er. Det är trots allt mitt första försök att fixa ljud till hörslinga, samt att all efterforskning har fått göras på egen hand med manualer som referens.

6 kommentarer:

Nils B sa...

Roligt att höra att det finns maskinister som bryr sig om hörslingan. Ofta verkar det annars vara en burk som installerades någon gång i forntiden om som sedan ingen rört och inte heller begriper sig på.

Men att man på en bio tar upp ljudet till hörslingan via mikrofoner har jag aldrig hört förr. Måste vara obegripligt även för fullt hörande.

På min bio är problemet det omvända, eftersom den ofta används till konferenser och föredrag. Här vägrar ofta föredragshållarna att sätta på sig den lilla myggmikrofonen med motiveringen "Jag har så bra röst", Resultat: inget ljud alls i hörslingan.

Min erfarenhet av en mycket äldre låda från Bo Edin AB är att det inte är så svårt att ansluta bara man kan kolla nivån man får ut. Har du någon slingmottagare så du kan testa hur ljudet faktiskt låter i slingan och vilket fältstyrka du får? Edin har några enkla apparater, UniEar t ex, som ger en viss indikation på fältstyrkan.


Hälsningar
Nils Bingefors
Slottsbiografen Uppsala

Ekorren sa...

Hos oss har vi hörslinga i en salong. Den stora "premiär salongen". Just nu vet vi inte hur vi ska göra för att ha i båda då den vi har i stora nu hörs i hela kvarteret med hörapparat. SÅ det går in i salongerna :p

lm sa...

På BK har vi Univox-lådor direkt inkopplad i CP650 för alla salonger. De funkar förhållandevis bra (få klagomål ivarjefall)

Dock hade vi ett tag väldiga problem med att de störde mikfrofonljudet vid konferenser - vad det berodde på blev aldrig rikitgt utrett.

Nils B sa...

Hörslingor kan också störa videoprojektorer (som står inom slingan) med ränder i bilden korrelerat till ljudet.

nilsb

Kristoffer Strömblad sa...

Vi har en enkel övervakare till hörslingan som ger ljudet ut via en liten högtalare, men vad jag vet indikerar inte fältstyrkan (det finns flera gröna led:s men bara en lyser oavsett hur man gör).

Just nu går jag och väntar på att vår scenmästare ska titta på slingförstärkarens anslutningar så jag inte gör något dumt när jag börjar installera kabeln. Ska dra sladden igenom salongen och prova anläggningen först, innan vi ger oss in på att dra den igenom väggar och kabelstegar.

Intern deadline är att ha systemet igång till premiären av Rallybrudar.

Peter Holmberg sa...

Hej!
Såg att det var en ganska gammal artikel, men i alla fall.

Hörslingor bör installeras och justeras av personer som är utbildade för detta.

Man kan inte bara ställa in slingan efter hur det låter, den skall mätas med instrument och justeras enligt en standard (IEC 60118-4).

Lysdioderna som finns på en del förstärkare visar hur mycket ström som går ut på slingtråden och detta varierar i olika lokaler, därför kan de inte användas för justering.

Jag föreslår att man kontaktar utbildade installatörer för att få sin hörslinga kontrollerad/justerad.

Hälsningar

Peter Holmberg
Vätek