tisdag, december 29, 2009

Snart är det tolv år sedan...

Det tog ju ett bra tag innan James Cameron släppte något nytt, och världen har ju väntat sedan Titanic på hans nya film. Denna kom ju för några veckor sedan och ingen kan ju missat att det var Avatar.

Men något jag missat var att Titanic var en av de första riktigt stora filmerna jag jobbade med. Den dök upp bara drygt en månad efter jag klev in i maskinrummet för första gången.

Då var det fyra stora hjul som rullade i tre timmar och 14 minuter, och reklam på 35mm framför. Totalt fyra skiften även om det användes automatik för dessa. Det var Dolby SR på slutsteg som hade totalt effekt 600 W. Och ett 15" baselement i salongen för LFE.

Nervöst var det vill jag minnas. Och i alla fall ett ständigt kontrollerande av att det laddats korrekt.

Idag är det samma salong, samma regissör med ny film och den här gången är det digitalreklam, filmen på non-rewind, Dolby SR-D, slutsteg på totalt 7500 W uteffekt, samt 2x18" och 6x15" baselement i salongen.

Och nervös är jag inte, däremot dubbelkollar jag fortfarande laddningen innan filmstart...

Inga kommentarer: