fredag, december 11, 2009

Länge leve Dolby SR!

Lite tur i oturen att de tre senaste titlarna som rullat i salong 2 har haft DTS, eller jag menar tvärt om. De har DTS men att de rullat i salong 2. Där har jag bara Dolby A/SR att tillgå.

För det låter mycket bättre än att ha ett hackande och irriterande DTS-spår som hela tiden hoppar ur och kör SR(-D) och sen tar över igen. Den första filmen jag hade problem med var ju This Is It! som jag helt enkelt körde i Dolby Digital istället.

Men sen har jag haft samma problem på Fame, där jag också lät filmen rulla klart i SR-D istället. Capitalism - A Love Story hade DTS-skivor och hackade två gånger på akt 1, sen rullade den felfritt, och tur var det för alla akter hade failrate på 8 för SR-D spåret. Oj. (Och jag vet... miljöskadad som jag är tar jag mig en titt i maskinrummet regelbundet även om jag ser filmen själv).

Och igår såg jag Bröllopsfotografen och den jäveln låg också och hoppade in och ut ur DTS hela tiden. Värsta med den filmen var att den saknar ju Dolby Digital och det märkes övertydligt när DTS:en hackade till, för det var en helt annan ljudbild i en sekund innan det blev digitalljud igen. Jävla tur att det bara var jag i salongen, för så går det inte att köra för publik.

Nu har jag bara haft digitalljud sedan augusti men jag är redan irriterad på mängden skitkopior som cirkulerar. Antingen är DTS-spåret defekt eller så har SR-D spåret problem. Hoppas i alla fall att Avatar inte har något sådant. Skulle ju vara jättekul att köra en sådan film i analog surround... NOT!

Jag är i alla fall glad att de gamla vanorna sitter kvar på spolbordet, att fixa till cementskarvar i den mån jag upptäcker dem och se till att skarvar är "tysta" i övergången så att det inte knäpper till mellan två akter.

1 kommentar:

Unknown sa...

På tal om kommande Avatar så kommer Royal visa den i 3D. På en nyutvecklad Silverlight duk, som det faktiskt går att köra vanlig plastremsa på. Med bra bild..
De trailers vi körde idag, Coraline och Upp, var magiska.