torsdag, april 30, 2009

70mm festival - Dag 3

Nordisk Films flaggskepp i Köpenhamn, Imperial

Då så, då har jag avslutat festivalen för egen del, även om det rullar film även idag torsdag. Jag ville egentligen se alla filmer men det hade blivit för jobbigt att ta mig över även idag.

Totalt sett blev det alltså Titanic, Fame, Titanic (igen som sagt), Hello, Dolly! i en helt underbart restaurerad kopia, The Abyss i en inlånad kopia från Sverige, svensktextad och i riktigt bra skick dessutom, och avslutningsvis Poltergeist i en aningens blekt kopia.

Ett problem med att vara biografmaskinist och gå och se film på andra biografer är att man ju alltid lägger märke till de tekniska detaljerna. Det kvittar ju hur mycket man fastnar i själva filmen, kommer ett skiftmärke uppe till höger i bilden så ser man det. Skiftmärken, ridådragningsmärken, skarvar, repor, problem med ljudet osv. Allt registreras utan att man behöver tänka på det. Noterade t.o.m. ytterst lite problem med bländardragning på maskinerna. Men trots det så var det värt all tid och pengar att ha sett dessa klassiska filmer i ett format som inte ens BluRay någonsin kan konkurrera med.

Så då får jag tacka sällskapet på tisdagen, Alex och Darya. Hoppas ni uppskattade Titanic där bak på rad 13.

Och tack till sällskapet igår onsdag, Mattias och Gunnar. Kul att rad 4 fungerade för er också, tre filmer i rad.

Det värsta är dock att gå och jobba idag. 35mm känns så fruktansvärt pluttigt och tråkigt nu när jag är van vid en enorm bild på 2.20:1 med fantastisk färgmättnad, bildstabilitet och antingen DTS eller 6-track magnetljud. Ah, well...

1 kommentar:

Alexander sa...

Skojar du eller? Titanic får full pott av mig! :)