torsdag, april 23, 2009

Världspremiär av det lilla slaget


Istället för någon av de stora blockbuster-filmerna så hade vi en lite mindre, men ändå lika intressant, världspremiär igår den 22/4-2009.

Det var nämligen ett par gymnasielever här ifrån Trelleborg som gjort en dokumentär om den gamla svenskkolonin Saint-Barthélemy.

Att köra från dvd som dagen bjöd på är alltid kul. Speciellt som systemet jag koppar ihop för varje gång är riktigt snårigt på sina håll. Fick tag på en dvdspelare med HDMI så jag maxar bilden så gott det nu går via 576p50Hz (uppskalat till 1080p60Hz via vår scaler). Ljudet å sin sida matas in via NonSync2 ingången i ljudanläggningen, som då erbjuder stereo med vänster/höger-front samt "eko" på surrounden. Vilket kan låta märkligt så jag stänger av surround-steget, så att bara fronten jobbar.

Vilket får mig att sakna min gamla CP-65 processor, där jag kunde mata in vänster/höger och be kontrollerkortet att tolka signalen som Dolby Surround och mata ut en 4.1-mix, ungefär som ProLogic gör för hemmabioanläggningar. Fan vad underbart det lät... Nåja, CP-65:an står i förrådet och väntar på att återvända till rampljuset som processor för salong 2. Alltid något.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Om du knappar ett par steg i menyn på 650:an kan du ställa in så du får pro-logic med sub via non-sync 2.

lm sa...

Tyvärr finns de flesta valmöjligheter endast om man använder NS1 på 650:an. Prova t.ex. format 75 (Pro Logic w/SW).

Annars kan man egentillverka en kabel och använda "external six channel"-ingången via format 11 och då skicka in sex diskreta kanaler. Har inte (dvd)spelaren diskreta utgångar kan man med fördel använda en en Teufel.

Kristoffer Strömblad sa...

Där ser man. Kollade igenom listan över format, provade givetvis format 75 med CD-musik (på volym 7.0 - Underbart!). Format 76 ska enligt displayen vara NS2 ProLogic så det ska gå det med (nu har jag packat undan dvdspelaren för den här gången och det är sent - så jag provar en annan dag). Men ville man däremot ha ProLogic utan bas så var det NS1 som gällde, detsamma NS1 ProLogic LCR etc.

Format 11 är redan idag upptagen som 5.1-ingång för digitalreklamens ljud.

Och ja, dvdspelaren har diskreta utgångar för 5.1-ljud, så det vi behöver sedan (som också är utlovat) är en switch för att byta mellan digitalreklam och externt 5.1-ljud.

Uffe sa...

Hur gör du med delayet? Fixar 650an sånt själv?