söndag, april 05, 2009

Jag, tekniker... ?

Igår hade jag en av de där ytterst sällsynta lediga lördagskvällarna. Som dessutom börjat tidigare än beräknat då ingen dök upp för att se Kenny Begins.

Så döm om min förvåning när någon ringer från Lerum och frågar om hjälp med ett problem med bildstabiliteten.

Inte nog med att bilden inte låg stilla, det var så udda att den ryckte i sidled, inte vertikalt som man normalt kan få problem med (filmen rullar ju genom projektorn uppifrån och ner). Än mer lustigt var att han hade ringt Stockholm som av någon anledning vidarebefodrat ärendet till mig... så det var ju bara att försöka räkna ut vad som var fel. Lyckligtvis hade de samma maskiner som jag har, Ernemann 15, så det var lättare att tänka ut felsökningen.

Felet då? Jo, det rörde sig troligen om en kombination av spännbanden och/eller tryckskenorna i filmbanan som inte hade rätt tryck mot filmen. Men fråga mig inte varför filmen hoppade i sidled och inte upp och ner som den då brukar göra.

3 kommentarer:

Ekorren sa...

Haha, Lerum.

Man kan ju undra varför vi några mil bort får en massa kunder därifrån.

Va ingen på kenny?!

Vilken skam! Grymt bra film :)

Unknown sa...

Ryckningar i sidled på en Ernemann 12 & 15 är till 99% fel storlek på överslingan (för stor).

Kristoffer Strömblad sa...

Magnus: Där ser man. Själv håller jag alltid den bågen relativt liten så jag har aldrig varit med om fenomenet själv.