måndag, april 27, 2009

70mm festival - Dag 1


Nu var det alltså dags igen. Och den här gången försov jag mig inte.

Titanic på 70mm, igen. Samma kopia som förra året och vad skådar mitt norra öga... non-rewind repor från start till "pausen". De fanns där inte förra året. Tsk, tsk, Imperial. Var det kanske därför som ni körde filmen manuellt idag alltså?

Och på tal om paus... när ni ändå slänger in en paus i en film som egentligen inte ska ha det, se då till att köra på samma volym efter, som före pausen. Mina öron tyckte inte om att ni gick upp ett bra antal decibel efteråt nämligen. DTS på för hög volym har jag inte speciellt mycket till övers för. Men som tur är har jag ju alltid öronproppar med mig. Det gick dock an idag. Men nätt och jämnt.

Nu sällar sig Titanic till en unik skara filmer, dvs. den jag sett två gånger på 70mm, samt två gånger på 35mm och två gånger på dvd. Tror i ärlighetens namn att James Cameron aldrig någonsin kommer att slå sitt eget mästerverk. Däremot kommer jag slå ett rekord imorgon. Vänta så ska ni få höra...

Fame däremot... fantastisk film som jag faktiskt inte sett tidigare mer än småbitar av från TCM. Fanns vissa undertoner och livserfarenheter som talade direkt till mig, och gjorde filmen än mer magisk. Därmed sket jag fullständigt i att kopian var en aningens blek, och att maskinisten lyckades med konststycket att ladda halvbild två gånger... och Dolby Stereo på 6-track magnetljud är skonsammare mot öronen också.

1 kommentar:

Alexander sa...

Nu ska vi inte vara såna, filmen var ju heeelt underbar! :)