onsdag, augusti 09, 2006

Uppdrag: fotodokumentation

Så var det dags igen. De bilder jag har av min arbetsplats är i dagsläget drygt två år gamla. De enda nya bilder som blev tagna under tiden var av reklammaterial värt att dokumentera - filmbolagen och deras reklambyråer är rätt fiffiga på att skapa iögonfallande reklam att placera i foajéer.

Under tiden har jag dessutom bytt digitalkamera, från en liten kompakt sak till en systemkamera modell mycket bättre, dessutom med objektiv i absolut proffsklass. Den tekniska kvaliteten på bilderna skall alltså bli avsevärt mycket bättre, åtminstone i mina original. Förminskade versioner för Internet lär inte bli så mycket bättre dock.

Egentligen är det ett ganska lätt uppdrag, kameran står på stativ och jag fotograferar under dagtid då ingen annan är där. Men här kommer en liten joker in i leken - ljuset. På få andra platser finns så mycket blandad ljussättning. Vi pratar glödlampor, lysrör och i foajén även solljus. Vitbalansen är därefter all over the place. Det blir bara till att fotografera i RAW-format så jag har en chans att justera bilderna i efterhand i stället. Men nu pratar vi inte om ett tiotal bilder, utan faktiskt hundratals. Tidsödande är bara förnamnet.

Nåväl, jag ser dock fram emot slutresultatet som inte bara kommer att innebära en komplett dokumentation utan även ett stort antal panoraman, både partiella och hela 360-graders QuickTime-VR filmer.

Inga kommentarer: