lördag, augusti 26, 2006

Hög volym

Något som alltid förvånar mig är hur hög volymen alltid är på ambulerande tivolin. Nu när den årliga marknaden - eller festival som man så chickt vill kalla den nuförtiden - är här igen och stortorget fylls med karuseller så fylls det även med veritabla tinnitus-fällor.

Nu vet jag en del som givetvis fäller kommentaren om att det alltid är så himla hög volym på bio. Men faktum är att det inte är det. Visst kan filmer dundra iväg med smällar och musik, men filmljud är mixat så att publiken faktiskt skall orka med det under hela speltiden. Dessutom är ljudet dynamiskt med toppar och dalar, med fler dalar än toppar. Ljudet på kringresande tivolin är satta på konstant maxvolym hela tiden.

Eftersom jag dras med en lättare hörselskada har jag alltid ett par öronproppar med mig var jag än går. Vilket är räddningen när jag vill åka sådana saker som på bilden. För det hade över huvudtaget inte gått annars, vilket är synd och skrämmande.

Inga kommentarer: