söndag, augusti 20, 2006

Out of reach...

Brokeback Mountain är en av årets bästa filmer. Men soundtrack-CD:n är dessvärre årets besvikelse.

Gustavo Santaolallas musik har sina ljusa stunder, dessvärre är dessa inte inkluderade på den kommersiellt släppta skivan. De stycken som finns med är i det närmaste ljumma och uppvisar inte alls den intensitet och värme som just mitt favoritstycke Ending gör. Just Ending spelas mellan film och eftertexter och har alltjämt sedan första gången jag hörde det samma effekt på mig. Stark och emotionell i allt sitt vemod.

Men som sagt, inte fan ser man röken av det stycket på skivan. Istället trängs allsköns contry/western där istället, tillsammans med annat av Gustavos musik som tyvärr inte är av samma kaliber. Slutligen hittade jag stycket Ending - på en Oscar "For Your Consideration" Promo CD. Finns visserligen på Ebay såg jag, men snubben ville ha $499.

Är jag en sådan person som betalar över 3650 kr för en skiva? Svar nej, inte med nuvarande ekonomi. Men oj, vad jag önskar jag kunde skrapa fram ett par laxar på en trisslott...

Inga kommentarer: