fredag, september 01, 2006

Rollercoasters!

Som det kanske framgick av min post förra veckan gillar jag att åka karuseller. Men favoritattraktionerna är alltid bergochdalbanor, i alla dess former och färger. Men eftersom jag åkt allt på Tivoli och Bakken i Köpenhamn, och nästa nöjesfält av rang är fyra timmars bilfärd bort (Liseberg, Göteborg) så är det tur att det finns bra simulatorer till datorn.


NoLimits Rollercoaster Simulator har jag funnit vara den bästa på marknaden. Otroligt realistisk med flera typer av banor, både i trä och stål. Och är man inte nöjd med de medföljande banorna kan man alltid designa egna. Bilden ovan visar min senaste skapelse som ännu inte har fått ett namn. Och det är inte helt lätt att designa bergochdalbanor kan jag tala om för er.

Eftersom NoLimits registrerar hur mycket g-krafter man utsätts för så måste man hålla i tyglarna ordentligt. Spåret kan heller inte ta vilka svängar som helst utan då råkar man ut för s.k. pumping - ryckiga svängar - vilket inte känns kul alls om man skulle åkt i verkligheten. Men det har blivit en utmaning att bygga bergochdalbanor som jag skulle vilja åka. De enda gränserna för fantasin är vad datorn och grafikkortet klarar av helt enkelt.

För de som har NoLimits har jag lagt upp mina egna bergochdalbanor på Coaster Corner.

Slutligen kan jag ju även tipsa om en film i ämnet: Rollercoaster (1977).

Inga kommentarer: