måndag, september 04, 2006

Ett halvår utan Coca-cola

Lördagen den 4/3 drack jag läsk, under ett möte i Skövde. Sedan dess har jag inte druckit en droppe, vare sig Coca-Cola, Fanta, Sprite eller liknande. Orsaken? 18-hålsbannan i munnen.

Enligt vad jag räknat ut drack jag upp emot 1,2 - 2 liter per jobbkväll. I ett par års tid. Kombinerat med en otillräcklig tandhygien, och ni kan räkna ut resten själva.

Den första tiden var faktiskt inte rolig. Konstant huvudvärk i ett par dagar bekräftade misstanken om att det också rörde sig om ett sockerberoende. Därefter blev det än roligare (obs! ironi) när man så besökte en tandläkare. Hur många besök det blev där kommer jag inte ihåg, bara att jag inte längre är rädd för sprutor i munnen.

Sedan blev det ett besök hos tandhygienisten, där jag fick lära om hur man borstar tänderna. Lägg därtill byte av tandkräm till en dunder-och-brak-version kallad Duraphat med exceptionellt högt fluorinnehåll.

Men helvetet är inte över än, två visdomständer måste opereras ut. Men efter det så är det bara att fortsätta borsta och vara glad.

Och hittade jag någon annan last istället? Ja. Cola-maskinen på bion har även en tapp för vanligt kolsyrat vatten. Nu blir det 1,2 - 2 liter kolsyrat vatten istället varje kväll.

Inga kommentarer: