torsdag, september 21, 2006

Detaljer

När blev du överraskad av något så litet som en tågbiljett senast? Det är inte svårare än att öppna ögonen och se de små tingen, och nu menar jag de fysiska sakerna. De finns överallt omkring oss, och oftast går de mesta oss förbi, men stannar vi upp och studerar dem närmare kanske vi får se något vi aldrig annars skulle fått se.

Idag när jag var på väg hem efter att ha sett BanankontaktMalmö Opera och Musikteater tog jag mig en korv på Pölsemannen vid Centralstationen, eftersom jag var hungrig och det var en stund tills bussen gick.

Döm om min förvåning när jag ser vad som ligger på bordet bredvid korvkiosken, en Metróbiljett från Paris! Eftersom jag själv besökte Paris i våras och åkte rätt många turer med Metrón gick det inte att ta fel på RATP-logotypen.

Frågan är bara hur biljetten hamnat just där, vid en korvkiosk i Malmö, Sverige? När jag tänker efter vill jag nog inte veta, för det är ju underbart med sådana här detaljer som dyker upp och kittlar fantasin lite.

Inga kommentarer: