lördag, december 25, 2010

Halvbild is (not) the shit...

Inte nog med att det verkar vara något lurt med ljudmixen på Megamind - generellt låg i alla kanaler utom dialogen som sticker ut så mycket att det nästan är tal om mono med lite tingeltangel i resten av kanalerna - nej, det har dessutom smugit sig in en skarv med halvbild någonstans i början av filmen.

Eftersom det kom ut en kund rätt fort och påpekade att bilden var lite konstig så fick man se det själv, och jomenvisst. 2 perforeringar fel någonstans i de första 20 minuterna. Först trodde jag att jag skarvat fel men en koll i filmlådan och på start och slutsladdar för berörda akter 1 och 2 ger vid handen att de är korrekta. Så nu återstår att sitta barnvakt imorgon och se var i hela friden denna lilla skarv sitter, samt märka ut den så fort som man fixat bildhöjden.

Men sen återstår hur man åtgärdar sånt här i en redan uppspolad kopia... Jag känner till en teknik jag sett på bild för ett bra tag sedan där man kan lägga in lite små skumgummibitar kring skarven när filmen går upp på mottargartallriken och därmed kunna lyfta ut filmen just där och skarva om och sedan lägga tillbaka den i kakan igen. Men jag har inga sådana bitar eller något som jag litar på inte skulle repa filmen sönder och samman om den fick chansen. Så det återstår att se vad man tar sig till...

Inga kommentarer: