lördag, december 04, 2010

Amen för i helvete... inte nu IGEN...

Så var vi där igen...



Ge mig tre kopior på samma dag, varav två av dem ska visas samma dag de anländer. Därtill kommer den som ska visas först givetvis sist. Samt att film ska rulla i samma salong som jag måste använda stolpen till att spola upp, dvs. strunta i rekommendationen att inte spola på en Kinoton ST-200 samtidigt som det rullar film. Nu har jag iofs. gjort det ett bra antal gånger för att veta att just mitt exemplar verkar klara av detta lilla trick.

Och det var verkligen inte att gå utanför maskinrummet förrän det var dags att släppa in och starta första filmen, för att sedan kasta sig på nästa kopia att få upp till nästa föreställning. Samtidigt som det dessutom var testsändning för Dramaten-pjäsen som vi visar imorgon. Därtill gavs ett jävligt litet tidsfönster att flytta den här kopian till rätt salong och i stressen så hann jag inte använda mina klämmor... och det gick som det gick. Skjuta över på den extratallriken jag har stående var det inte snack om, för jag har filmlådor ståendes till förbannelse, jag hade helt enkelt inte kunnat ens sidledes trycka mig igenom maskinrummet med ett sådan paket. No way!

Så det var bara att totalt skita i allt och meddela kassan att The Social Network var kaputt - för kvällen i alla fall - och släppa in till Harry Potter istället. Och sedan börja klia sig i huvudet över hur i helvete man reder ut den här röran, när hela filmen redan ligger på tallriken. Akt 1-4 var helt ok, och det mesta av röran var start av akt 5 och 6 som hamnat under resten av filmen. Lösningen blev faktiskt att "ladda" filmen, fast jag drog den direkt tillbaka till mottagartallriken, som frikopplad fick dra ut filmen från ovantallriken. Eftersom just den här stolpen matar ut film med samma hastighet som tallriken gjorde när föregående film är slut - om man inte tryckt på reset och håller upp upptagningsarmen så fungerar det.

Och så fick man dra film igenom i nästan 2,5 timme och stanna på vissa ställen och peta lite i härvan för att inte slita på slingorna som hamnat underst. Och efteråt får man i ett obevakat ögonblick en tail-wrap på skiten också...



Som synes de sista 15 sekunderna eftertext och slutsladd. Not a big deal, och några minuter senare så fick man ladda om, fast den här gången med avsikt att syna kopian. Och den överlevde. Med råge. Ett par ställen med lite mer nötrepor än vanligt men annars som sagt i fint skick efter omständigheterna.

Nu är filmen tillbaka med de andra. Fast klämd med två klämmor...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Om filmerna kalvar så lätt så borde du se över hur hårt/löst inmatningsarmen är ställd.
Rätt ställd blir kakorna stabila men "bubblar" inte när man tar bort ringen.
Löst ställd, då blir det lätt att den kalvar mellan akter.
Hårt ställd, så brukar kakan "resa" sig im mitten, vilket gör att piggarna i ringen kommer utanför hålen i tallriken, och kakan kan kasa av.
Kolla om den är rätt inställd.
Det gör AoO!

Kristoffer Strömblad sa...

Mycket är nog upp till hur plasten i kopian beter sig också. Harry Potter är ta mig fan det hårdaste jag har stött på när den är körd. Vill knappt rubba sig från tallriken heller som den griper i skivan.

Samtidigt är Megamind en riktig sladdertacka som höll på att kalva direkt när jag tog av den efter provkörningen igår. Blev till att sätta på klämmor i direkt... Vill minnas att Social Network också var rätt så "sladdrig" efter genomkörningen också.