onsdag, mars 21, 2007

IMAX - älskade filmformat

I dessa tider då alla andra teknikfrälsta bitchar om vad som är bäst av Blu-ray eller HD-DVD så tog jag mig en tur till en av mina favoritbiografer för lite underhållning i Extreme Definition. Eller IMAX som det egentligen heter.

Greece: Secrets of the Past
Regi: Greg MacGillivray

MacGillivray Freeman Films har en ganska imponerade resumé med många stora, omtalade och prisbelönade dokumentärer för storformatsfilm. Och eftersom jag blev ganska överraskad av Coral Reef Adventure förra sommaren så såg jag fram emot den här filmen om Grekland. Tyvärr blev jag lite besviken när filmen mest inriktar sig på arkeologin.

Nu är det absolut inget fel på arkeologi, tvärt om kan det vara mycket intressant att se dokumentärer om detta ämne. Men då på Discovery Channel. För att vara en IMAX-film känns nämligen Antikkens Grækenland (som den heter på Danska) lite väl krystad för sitt eget bästa. Att se krukskärvor och utgrävningar i närbild lite för ofta drar ner på intresset snabbt, mest eftersom de inte kan mäta sig med de fantastiska flygbilderna över Santorini och Aten. Dessutom uppdagas inte speciellt mycket nytt om grekerna. Man nafstar lite i kanten på legenden om Atlantis med kopplingen till Santorini och så gör man ett abrupt kast till Aten och Akropolis.

Däremot är filmen mycket faktaspäckad, och det är just den kombinationen av mycket fakta och lite snygga bilder som gör den till en besvikelse. Fakta går alldeles utmärkt, men i IMAX gäller det att få publiken att svälja detta till bilderna också.

Upplevelse: 6/10
Filmen: 7/10

Och eftersom jag stressat till bussen alldeles för tidigt på morgonen, och hamnat på ett alltför försenat Öresundståg, och sedan gått smått vilse på Köpenhamns Huvudbangård för en ombyggnands skull, ja då kunde jag ju lika gärna vänta 2,5 timme efter filmen för att se en annan film som jag velat se länge nu...


Mystery of the Nile
Regi: Jordi Llompart

En till MacGillivray Freeman film och risken fanns för ytterligare en besvikelse, men tack och lov var så inte fallet. Tvärt om blev detta årets storformatsupplevelse!

Här var det nämligen inget fel på upplägget. En resa i gummiflottar nerför den Blå Nilen och ut till medelhavet. Spänning bjuds det på (strömmar, krokodiler och banditer) samt fart och fläkt. Kombinationen av dokumentation av expiditionsdeltagarna och riktigt lyckade tagningar i first-person perspektiv är svindlande. När kameran är monterad frampå en gummiflotte som i full fart åker nerför en ström kunde inte många i skolklassen på bänkraden nedanför hålla tyst, med all förståelse.

När bilden framför dig täcker 180° horisontellt och 120° vertikalt på den 1000m2 stora kupolduken så behövs ingen simulator för att du ska känna dig delaktig i sådana scener. Det verkligen känns i magen trots att du inte rört dig en tum på din plats. Och när filmen bjuder på tillfälle efter tillfälle av sådana stunder och varvar det med mera rena dokumentära vyer från Nubiernas forna hemvist, Abu Simbel och Gizapyramiderna fungerar det perfekt som den lärorika upplevelse IMAX är ämnad för.

Och äntligen vågade man köra ljudet precis så högt som IMAX-film bör köras på. Jag är svag för fin bas i filmljud, och här var det en så underbart välmixad film att jag bara rös av välmående.

Upplevelse: 10/10
Film: 8/10

Inga kommentarer: