lördag, juni 09, 2007

Det låter ju bra...

Fick ett roligt besked igår, äntligen händer det nämligen saker med vår näst intill antika ljudanläggning.

Nu är den absolut inte dålig. En Dolby CP-65 är en väldigt bra låda med allt för den seriöse biografmaskinisten att sätta tänderna i vad gäller analogt ljud. Mono, Dolby A, Dolby SR, Non-sync (CD-ljud) och ingångar för analogt magnetljud samt även ingångar från ett valfritt digitalljud.

Men slutstegen har länge varit riktigt klena. Det är nästan så jag skäms när jag nu nämner att jag kört filmer som Sagan om Ringen trilogin, Titanic, Pearl Harbor och dylika filmer med extremt bra ljud... på bara 120 W per kanal, i en salong med 201 platser. Mycket riktigt så ligger slutstegen och kör på nästan full kapacitet hela tiden vilket inte är speciellt kul i längden.

Men inom en månad så bygger vi om maskinrummet igen. Knappt har vi avslutat digitalinstallationen så går vi alltså loss igen. Men den här gången blir det ett lite större ingrepp. Enligt de uppgifter jag fick igår så ska det bli en helt ny ljudanläggning med inte bara rejält kraftigare slutsteg, det ryktades även om nya högtalare samt viktigast av allt, digitalljud.

Enda lilla kruxet är att man uppenbarligen vaknat sent och gör installationen mitt i sommaren, bland alla storfilmer som kräver sina föreställningar.

Inga kommentarer: