tisdag, maj 08, 2007

Den digitala domänen färdiginstallerad


Så ser den ut, digitalinstallationen för reklam och framtida dvd-filmer (främst skolfilmer och andra specialtillfällen). Takfästet för projektorn fick vi tyvärr montera ner igen, då det var alldeles för ostabilt för den tyngd som projektorn har. Så ett panikinköp på IKEA var lösningen på alla våra problem.

Från toppen och neråt:

  • Scaler Crystalio II Omvandlar bilden från 720p till 1080p

  • Cineo 3+ 1080p e-cinema DLP projektor

  • Skärm och tangentbord för val av reklamprogram

  • Själva datorn för uppspelning av vald reklam

  • Tom hylla för framtida dvdspelare (beställd men ej levererad)

  • Och på väggen underst kan servern för alla reklamfilmerna skymtas.

Hur är då den digitala bilden. Tja, precis som med alla andra DLP-projektorer som har ett färghjul så uppstår regnbågseffekten om man vet hur man ska titta (vissa reklamfilmer med snabba rörliga bilder i hög kontrast avslöjar effekten direkt utan att du behöver röra på blicken).

Nu har jag visst en finslipad syn efter ett par år i maskinrummet, för teknikern kunde inte se regnbågseffekten. Men trots allt är bilden bra, men i ärlighetens namn saknar den det där lilla extra i ren färgmättnad. Något som syns extra tydligt när reklamen är slut och våra trailers på 35mm tar vid. Det är ingen "natt och dag"-skillnad men fullt påtaglig om man vet vad man ska titta efter.

Vissa inkörningsproblem återstår dock, som två tunna vita linjer till höger om bilden, men det misstänker jag är scalern som introducerar, eller så är det bara att applicera ett par procent overscan så bör de försvinna. Ljudet körs också utan brumreducering eftersom den lilla lådan fungerade inte alls.

3 kommentarer:

Tommy Liikamaa sa...

Alltid lär jag mig något! Jag har faktiskt funderat över hur hela föreställningen paketeras: reklam, trailers och sedan själva filmen. Indirekt fick jag lite klarhet av ditt inlägg.

Slugger sa...

Hej,
Det beror nog mer på utrustningen än på filmformated. Själv har jag proffessionella grejor från XDC i Belgien. Även om jag ogillar Belgarna, så kan jag utan tvekan säga att digitalfilm fullständigt utklassar analogfilm. 1,4 k projektor med en ordentlig server och allt därtil räcker gott och väl. 2k som amerikanarna vill ha, behövs ej. Förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan det analoga skitformated försvinner.

mvh

Kristoffer Strömblad sa...

Nu när utbudet av reklamfilmer varierat något så har vissa filmer varit av bättre färgmättnad än andra, så utrustningen verkar vara helt OK ändå.

Vad gäller 2K vs. lägre så är det väl inte undra på att man arbetar mot just 2K som minimum i USA. Det ligger ju precis på gränsen till samma upplösning som HD-formaten som ju ligger på motsvarande 1,9 K. Om simultanreleaser blir vanligt förekommande är jag rädd för att valet för många blir lätt, om man enbart ser till bildens upplösning.