Installationen av digitalreklamen fortskrider nu i en rasande takt. Projektor, server, dator och scaler är fixade. Det som däremot tagit tid och resurser har varit ljudet.
Att få befintlig ljudanläggning att acceptera en vanlig PC som digital ljudkälla var inga problem. Med ett bra ljudkort är visst allt möjligt. Men att få rätt ljud var snårigare.
Än värre blir det när ljudanläggning och digitalanläggning ligger på två olika eluttag, med olika jordkällor. Datorn matar därför ut ljud som ger brum i salongen. Teknikern monterade då en liten "brumbox" som motverkade detta elektriska brum, men samtidigt verkar lådan vara byggd helt åt helve.... Den tar nämligen varje enskild kanal (vänster, center, höger, sub, left surround, right surround) och gör en "monomix" av allihopa där varje kanal i sin tur ger starkast signal, t.ex. att höger kanal läcker till samtliga andra kanaler - samtidigt som vänster gör det samma. Med det resultatet att var för sig låter de väl acceptabelt men totalt blir det en sju helvetes kakafoni. Definitivt inte föreställningsmannamässigt.
Så dagens eskapader i den digitala domänen var helt enkelt att försöka få rätt på den här brumlådan. Men det gick inte speciellt bra. Vad jumper J6 gör för något går liksom inte att ta reda på när fansk... *öhm* lådan inte kommer med någon manual.
Så med början i morgon så ska jag provköra digitalreklam med en aningens brum på ljudet. Och så får jag väl se hur publiken tar upplevelsen att få reklam igen framför filmerna. Det var ju ett tag sedan sist, 28 december 2006 körde jag sista reklamjournalen på 35mm. Nu är det den 6 maj 2007...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar