tisdag, april 26, 2011

Förbannad

Normalt sett försöker jag tänka efter antingen under eller strax efter jag skrivit ett inlägg, och det händer att jag skriver av mig men att texten förblir opublicerad av olika skäl.

Not so today.

För kalla mig inte "dum i huvudet" eller "en jobbig jävel" bakom min rygg, när du tror att jag inte hör, för då får du fan räkna med konsekvenser.

Upprinnelsen den här gången verkar vara det tillfälle då jag rök ihop med vederbörande och "personalansvarig" (som jag dessutom inte har förtroende för för fem öre) i en fråga om var man ska förvara kartongerna med varma chips. Enligt dessa två kan man gott har dem stående i foajén som om det vore nån jävla Lidl-butik vi pratar om. För de "får inte plats" i förråden. Så nu fick jag nog för två operor sedan och öste ner samtliga överskottslådor bakom scenen.

Men det är givetvis för jobbigt att kontrollera i god tid att man har tillräckligt med chips så att man kan fylla på värmeskåpen utan kartongerna kunde gått stå mellan kassan och skyltfönstret, fullt synliga för både kunder och förbipasserande. Men vad är det för patetiskt argument med att de kan ta slut under dagen, för aldrig någonsin har vi tagit slut på fyra hela kartonger på en och samma dag - vilket är så många kartonger vi rymmer i förråden ute i foajén. Vederbörande har även kläckt ur sig sådana kommentarer som att hon tycker det är en "sunk bio" och att mitt jobb som maskinist "är bara att trycka på en knapp". Ja, jag är seriös. Hon har sagt så.

Men vad gör hon i stället? Jo, gnäller över sin låga lön och vill ha löneförhöjning, samtidigt som hon skriver upp arbetstid till säg för exemplets skull 19:30 och går 19:11. Kassan stänger officiellt 19:15 i dessa fall. Till råga på allt skiter ALLA som jobbar i kassan - förutom två personer - att rengöra läskmaskinen efter avslutad arbetsdag. Och den är proppfull med socker som måste tvättas bort för att hålla hygienen på topp. Dessutom har vi problem med bananflugor titt som tätt. Ni ser den illavarslande kombinationen, var tror ni dessa flugor mumsar middag?

Därtill har hon vid ett tillfälle suttit i en timme utan att svara i telefon tillsammans med en tidigare anställd i kassan och tittat på bilder på Facebook. Tidigare har det väl funnits ett muntligt undantag till personalpolicyn att frihet under ansvar råder. Men efter ett längre samtal med driftsansvarig i Stockholm ikväll är det slut helt med Facebook. För alla på hela bion. Även jag, när jag sitter kvar 2-3 timmar och kör slut filmer på en kväll.


Jag har garanterat fel och brister också, och det finns några tillfällen då jag säkert skulle ha gjort annorlunda och sagt annat som jag kan tänka på nu. Men skillnaden är att jag gör mitt jobb oavsett vad jag tycker om det eller inte. Filmer måste spolas upp, ner och visas. Salongen måste städas mellan föreställningarna. Ute i kassan måste det hållas en professionell attityd utan privata besök, telefonsamtal och ett jävla facebook-surfande som går ut över kunderna.

Men uppenbarligen så är jag en jobbig jävel när jag påpekar att vi inte kan ha en foajé som ser ut som en lagerlokal. Och jag är uppenbarligen dum i huvudet för att du inte får ha din jävla iPhone liggandes fullt synlig bland Läckerolaskarna och laddas.

Nä jag ska visst bara tiga och stå kvar på samma ställe som jag stått på i tretton år, göra precis allt som du inte "orkar" göra som att städa och rengöra det du skiter i, utöver det som jag redan har som arbetsuppgifter. Kom inte med skitsnacket om att jag inte har något att säga till om i kassan eftersom ni inte får lägga er i maskinrummet. Men för helvete liksom, jag kör film - ni ska vara ansiktet utåt mot kund. Men varför är det då jag som får svara på alla frågor från kunderna, om än det ena och en det andra. Varför är det jag som får hjälpa till i kassan så fort det är något strul eller ni inte "kommer ihåg" hur ni gör med olika rabatter eller kodbiljetter. Och varför är det jag som putsar ytterdörren, handfat, papperskorgar och annat som rätteligen är ert eller städarnas ansvar.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte jag som ska ha något att säga till om i det här fallet, eftersom jag är den ende som uppenbarligen ser till alla detaljer som alla andra skiter i? Helhetsbilden från det att kunden tar i dörrhandtaget till filmen på duken och ut igen skiter ju ni helt i, bara ni kan sitta av era timmar på er feta röv och sedan springa så fort ni kan så är ni nöjda.

Men grattis då, nästa gång du försöker nå facebook på arbetstid. Kanske det kan få dig att vakna upp och fatta ett och annat. Men du lär väl bara gnälla som vanligt. Men vet du vad? Du kan ta din jävla fjortisattityd och dra åt helvete. Passar inte jobbet är det bara att sluta. Du vet var dörren är...

5 kommentarer:

Ekorren sa...

Fan va drygt det är med sådana människor som är så egocentriska och bortskämda. Tyvärr blir dem bara fler o fler.....

Alexander sa...

Fy fan, vad tråkigt. Jag lovar att komma och se Scream 4, så kanske jag kan skälla på puckot och peppa dig lite. Någon dag som passar dig bättre?

Alexander sa...

notifikation

fnys sa...

Väl skrivet! Ge de slapptaskarna en skrivmaskin av gjutjärn och några telegramblanketter att roa sig med istället.

Kristoffer Strömblad sa...

Tycker det är rätt roligt med Facebook ändå, det flyter omkring ett citat just nu om att man inte ska bry sig om "folk pratar bakom ryggen" - för då är man i rätt läge för att låta dem som pratar skit om en att kyssa ens bakdel.

Jomenvisst. Roligare är att se att flera av dem som pratat skit om mig antingen gillar det eller publicerar samma statuspostning.

Patetiskt.