söndag, april 10, 2011

Bye bye DTS.... Hello Datasat Digital Sound...

Där kom den således, nu är det visst slut med DTS för i eftertexterna till både Hopp och Rio står det klart och tydligt Datasat Digital Sound med logotyp, istället för DTS. SDDS och Dolby Digital kvarstår.

Ligger ju i linje med att nya DTS-skivor helt enkelt har Datasat Digital Sound tryckt på sig.

Å andra sidan lär jag ju inte byta ut mina DTS-skryt-skyltar till salongerna och heller inte sluta marknadsföra dts som ljudformat i programmet på hemsidan. Dessutom står det fortfarande DTS på både media playback unit och tidskodsläsaren, samt så är det ju exakt samma format rent tekniskt, bara nytt namn.

Å andra sidan är det ju kul att för en gångs skull vara först med det senaste. Digitalljud nådde ju min salong 1 först sensommaren 2009, en eon efter alla andra biografer.

4 kommentarer:

Jonas sa...

Har ni fått DTS-skivor till Rio? Tycker det fattas skivor lite titt-som-tätt trots att filmerna kommer direkt från lagret. Sucker Punch, Tomorrow when war began, Big Momma 3 är några av de titlar som jag kommer på just nu som har DTS-kod på filmen men inga tillhörande skivor :(

Jonas sa...

Förlåt, jag menar Datasat-skivor ;)

Kristoffer Strömblad sa...

Är du säker på att du har tidskod på Rio? Jag har det iaf. inte på min kopia. Tyvärr. Men tack och lov funkar SR-D spåret, men det är inte jag hjälpt av när kopian flyttar ner i salong 2 så småningom.

Jonas sa...

Nej, det har vi ju självklart inte heller... Får skylla på att man blir lite tankspridd efter (för många) dagars jobb och när jag tidigare idag såg Datasatloggan i eftertexterna så muttrade jag lite för mig själv att skivorna inte fanns (trots att jag såg att det inte fanns någon tidkod när jag spolade upp filmen i fredags)... Haha, tur att jag är ledig ett par dagar nu. :D