söndag, april 17, 2011

DTS - Back in action 2


Nu ska vi se... här har vi sladdar till och från dts, dirigent, automatik mellan processor och dts, och på nån vänster går ljudet från dts iväg till dolby dekodern innan den hamnar i processorn... ujuj.

Tur att man varit med från början och har ett visst hum om var alla sladdar går och vad de gör.

Det var helt enkelt dags att byta DTS, eftersom jag bara hade en fungerande CD-drive i enheten kvar. Det var en dag jag stod med Trassel och den gick fint, sen var det Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen och den hade bara SR-D så då fick DTS:en vila, men sen när Åsa-Nisse Wälkom to Knohult kom så sa den f*** off. Eller något liknande. Den vägrade helt enkelt ladda skivan i drive C.

Men när jag provade att flytta skivan till drive B så sa den tack och bock och körde felfritt. Lysande. Och nu hade jag ju tur med att Åsa-Nisse har en skiva, de flesta filmer kommer med två skivor. Alltså antingen köra SR-D eller byta skivor under filmens gång - vilket fungerar sådär. Det gäller ju att komma ihåg detta... *host*

Först fick jag tre grammofonverk (som vissa kallar dem) att byta till, men det var under brinnande sportlov och de fick vackert vänta. Och när saker och ting lugnat ner sig kom besked om att det fanns en komplett fungerande DTS-enhet att avhämta i Sölvesborg. Sagt och gjort, 28 mil på tåget fram och tillbaka och sedan ge sig i kast med att dra ut den gamla lådan, sätta in den nye, få sladdarna på plats igen och givetvis kopiera offset-inställningarna från den gamla lådan.

Hela härligheten... fem lådor elektronik är inkopplade till fem slutsteg. Samt att det går sladdar till tre ljudläsare, båda non-sync ingågnarna används och uttag för hörslinga, samt sladdar till/från automatik och reklamsystemet...
Och så var det dags för test... har inget med kort speltid liggandes som har dts så det fick bli min favoritskiva: Buzz and Bill Show, en demoskiva med utdrag från Eldstorm, Drömmarnas horisont och Född den 4:e Juli. Dynamiken är finemang från komplett tystnad till en dånande helikopterkrasch på slutet. Och ja, det lät lika underbart som när jag körde skivan sist.

Status för transplantation av DTS: lyckad.

Inga kommentarer: