måndag, maj 10, 2010

Trippel dubbeldipp + Trippeldipp


Hoppsan... hur hände det här nu då?

Jo, den klassiska äventyrskatastroffilmen The Poseidon Adventure fick sin första soundtrackrelease på CD när Film Score Monthly satte tänderna i multitrack-magnetbanden från 1970-talet, bara för att finna att endast några få spår gick att använda på CD i acceptabel kvalitet. Resten var förstörda av dålig kvalitet, men tack vare en backup-inspelning i mono gick det att rädda en del, allt som allt 38 minuter. Tillsammans med The Paper Chase och ett spår från Conrack gjorde man ett CD släpp på 3000 kopior. Något för samlare alltså...

Idag har tekniken gått framåt och genom lite tursamma träffar i arkiven så gick det nu att rädda betydligt mer av musiken från The Poseidon Adventure. Så pålitliga La La Land Records släpper således en ny skiva, med 60 minuter material, och inkluderar en hel del alternativa versioner och s.k. source-music. Fantastiskt.

Independence Day borde vara en av hörnstenarna i varje seriös soundtrackaficionados samling, eftersom den är så ikonisk för just David Arnold; svulstigt, storslaget, med tunga effektmattor och bra mix mellan synth och orkester. Tyvärr led den ursprungliga releasen av det problemet att den långt ifrån var komplett, eller ens heltäckande. Bara 50 minuter från en film som är 145 minuter lång...

Och återigen, se till La La Land Records och här kommer det kompletta soundtracket. Två skivor med totalt 129 minuter musik, varav en bra bit av den andra skivan är bonusspår, med alternativa versioner av flera av spåren. Underbart.

James Newton Howards The Fugitive fick också en mindre än önskvärt komplett release första gången på CD. Flera av spåren var dessutom så kallade suites, sammanställningar av flera andra spår, som passar som framförande på skiva eller vid konserter.

Återigen... La La Land (jag vet, jag spammar lite nu) räddar dagen med en dubbeldisk, totalt över 120 minuter med ALLT! Filmens soundtrack, suite-versionerna från tidigare release, alternativa versioner och bonusspår som synth demo (som kompositören gjorde för filmens regissör). Liksom Wow! Suveränt.

Och så slutligen den lilla juvelen... Basil Poledouris' RoboCop. Denna ultimata 1980-tals vision av härligt, blodigt övervåld och rå, bitande och humoristisk satir fick ett helt perfekt och minnesvärt soundtrack av herr Poledouris (som annars gjorde sig känd för musiken till The Hunt for Red October).

Varesé Sarabandes ursprungliga skiva som sedan länge är out-of-print, var allt som fanns för musikvänner. Tills bolaget släppte om samma skiva, fast lade till fyra bonusspår, bakgrundsmusiken som användes i flera av "reklamfilmerna" i filmen. Skivan i övrigt var en fin och balanserad mix av ursprunglig musik och s.k. suites. Fast den var inte komplett. Och ordningen mellan spåren var inte kronologisk.

Men så kommer Intrada in på banan, och visar var skåpet ska stå. Komplett, i kronologisk ordning och med något restaurerad kvalitet. Flera av de små spåren som bara kunnat höras i filmen tidigare är med, inklusive det enda tillfället då RoboCop-marschen spelas med slagverk (som råkar vara en hammare som bankade på en brandsläckare!). Och den komletta mixen som rullar som eftertexterna.

Helt... vidunderligt välljudande!

Inga kommentarer: