måndag, maj 03, 2010

DTS - Back in action

Vi har sedan premiären av Michael Jackson's This Is It dragits av ett mystiskt och irriterande fel på flera filmer, vars DTS-ljud plågats av ett störande "hackande". Helt enkelt har DTS-enheten stoppat digital playback och tvingat över ljudprocessorn i Dolby SR, som då direkt gått över till Dolby Digital; MEN direkt efteråt har DTS-lådan återfått digital playback och slagit över till format 11 igen.

Detta har gett ett hack i ljudet som låter ungefär som sprakande kontakter i en ljudanläggning. Och på alla filmer som man egentligen har velat ha DTS på har jag förlitat mig på Dolby Digital istället.

Knepen har funnits där, låta filmen gå över en vals extra, vrida filmen 180 och 360 grader innan den går in i DTS-läsaren. Och slutligen skulle vi byta ut själva läsaren och se om det var lasern som var kass.


DTS:en för salong 1 tuggar på Empirical Test Disc

Men så slog det mig helt plötsligt när jag stod med Iron Man 2 på spolbordet och skulle provköra filmen, att vid samtliga tillfällen av dåligt ljud har filmen haft två skivor, disk A och B. Vid korta filmer som bara har en skiva kör jag dem alltid numera i Drive C, som annars ser minst action.

Misstanken tog fart också av att hackandet fanns där när jag såg Up in the Air men då slutade det så fort halva filmen hade gått. Och med Iron Man uppstod exakt samma sak, det hackade som bara den i början av filmen. Men flyttade jag över Disk A till Drive C och lät lådan starta om sig själv så fungerade allt felfritt. Ett dubbeltest närmare slutet av filmen när jag flyttade över Disk B till Drive A bekräftade bara misstankarna när ljudet började få problem igen.

Men för att vara på den säkra sidan så lät vi Iron Man 2 rulla ett par gånger för att se vad som hände. Men nu har så pass många föreställningar med perfekt ljud rullat, att jag vågar påstå att det verkligen är CD-ROM:en i drive A som är helt enkelt början till att gå sönder. Den verkar inte kunna läsa av skivorna fort nog utan bufferten blir tömd regelbundet vilket får DTS:en att sluta spela upp ljudet.

I vilket fall som helst så återvänder nu mina DTS-vinjetter till rampljuset med full styrka. Underbart!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har haft det problemet lite till och från ett bra tag. Hade det först i Salong 1, för att vara på den säkra sidan skiftade jag DTS-spelarna så DTSen från salong 1 gick i salong 2. Innan dess hade jag kört Disc 1 i drive C, men var försiktig! Har varit rädd för det ända sedan början på en SATC föreställning där den bestämde sig för att spela upp ljudet i slow-motion!

Hur som helst, nu har jag haft 3 föreställningar på raken som har gått felfria i salong 1 (genom att köra disc 1 i drive C), innan dess dog den under ca 10 min under två föreställningar. Innan dess gick den felfritt en föreställning. Innan dess så dog den under två föreställningar...

Ja, jag har helt enkellt svårt att lita på DTS:en numera. Ljudmässigt är det dock det bästa man kan få!

Kristoffer Strömblad sa...

Jag har än så länge inte haft några problem med att lägga skivorna i "oordning". Det har hänt att jag råkat lägga B och A tvärt om tidigare. Skulle skiten stanna så tar ju SR-D över åtminstone i salong 1. Fast det kräver att den stannar digital playback först (släcker grön diod). Vilket den mystiskt gjorde på en föreställning av "It's Complicated", men det var bara att trycka ut skivorna och trycka in dem igen så starta den om felfritt.

Jag tror helt enkelt att det är de här gamla DTS-6D modellerna som börjar bli rejält till åren. Numera är det ju XD10/20 som gäller för nyinstallation. Känns som vi får leva med 6D lådorna tills digitalt tar över. Personligen tror jag nog vi kan skrämma ett par år ur de här lådorna fortfarande.

Unknown sa...

Det är säkert som du säger, att dessa lådorna borde gått i pension vid dethär laget. Med dom nyare lådorna får man ju punga ut med 50-60 000:- vad jag har hört, så det känns inte som ett alternativ... Ja som sagt jag är bara så glad att nästan alla filmer går ut i 2K i sommar, det känns mykcte säkrare! :)

fnys sa...

Byt fysisk plats på grammofonverken mellan A & C. A är ju mest sliten, C minst. Se bara till att på alla små byglar på rätt plats så att spelaren inte "märker" något. Kör sedan i A & B som vanligt.
Har annars en trave halvsura grammofonverk ni kan få prova med.
Mycket underhållande...

Uffe sa...

Vitaphone-DTS? Hmm..

Christopher sa...

Ursäkta en okunnig datornörd, som dock uppskattar bloggen väldigt mycket!

Det där ser ju ut som helt vanliga IDE-enheter? Borde inte de gå att byta ut?
Eller det kanske finns restriktioner i vad som får servas?

Ett hyfsat vanligt fel är att lasermodulen inte lyckas flytta sig lite enkelt som innan och jag har räddat en del CD/DVD-läsare med hjälp av Vaselin eller liknande smörjmedel på axeln där läsmodulen rör sig fram och tillbaka.

Ursäkta min onkunnighet som sagt :-}