torsdag, maj 13, 2010

Polyesterbrytarfunderingar


Någon som fattar vad jag är ute efter?

Problemet är att jag har bara en "bra" polyesterbrytare i maskinrummet. Salong 2 har nämligen en brytare från Cinemeccanica som tillåter ca 30-40 cm film att passera efter nödstopp, men det är inte tillräckligt för mina Ernemann 15 maskiner. Jag behöver uppskattningsvis ha en meter film tillgodo.

Värre är det i salong 1 för när jag öppnade upp Kinotons polyesterbrytare för att smörja valsen som tillhör så avslöjades att mikrobrytaren sitter längst in och ger nix komma noll(!) marginal när filmen nödstoppar. En centimeter typ...

Så därför funderar jag på att bygga en egen version av polyesterbrytare att sätta på stolpen, och i salong 2 behöver jag inte så stor version, bara att köpa mig själv en 40 cm till är nog. Salong 1 blir lite knivigare då jag måste ha hela metern direkt. Och det är trångt mot väggen där jag måste placera den.

Så tillvida jag inte kan få tag på en Ernemann original-polyesterbrytare, eller bygga en liknande själv, det skulle förenkla en del. Får se hur jag gör.

Under tiden blir det att absolut inte glömma ta av tejpen på slutet av filmerna och ladda rätt och riktigt, för att undvika bekymmer. Men det ska man ju alltid göra ändå så.

1 kommentar:

fnys sa...

De där funderingarna ser bekanta ut. Skickar några inspirationsbilder per E-post från Zita. Fritt fram att plagiera!