lördag, april 05, 2008

Bland maskinister, tekniker och övriga entusiaster... ett år senare.

Oj då, mer en en vecka utan något att skriva om? Nej då. Bara lite ont om tid att göra det på. Men nu så...

Vi börjar med dagens händelser. Vilket var fyra (!) timmars sömn följt av David Lean's Doctor Zhivago från 1965, i 70mm-format på Royal, Malmö. Ett helt år har gått sedan sist jag var där för samma grandiosa filmupplevelse.

Det är så underbart att höra Lara's Theme i diskret multikanalsstereo från det analoga magnetljudet på (enligt uppgift) Skandinaviens enda 70mm-kopia av filmen. Det och att återigen sitta på rad 4 i mitten - den här gången med mina andra medmaskinister och en stackars god vän som fick utstå en del nörderier och tekniska kommentarer (mest från min sida, de andra två maskinisterna fick se sitt livs första 70mm-visning) - gjorde dagen till en riktigt underbar sådan. Och så blev man kallad "Wikipedia" på kuppen. Bara för att jag är med och sprider The Knowledge om allt vad 70mm innebär i teknik, upplevelse och inlevelse.

Fick även beträda helig mark - det vill säga maskinrummet - där två DP-70 projektorer med var sin mastodont-akt rullade långt innan insläpp. Nu när jag skriver det här sitter jag 1,5 meter från mina egna 35mm Ernemann 15 projektorer som smattrar på i lugnt takt. Den egna duken och tekniken känns så... liten, i jämförelse med vad som krävs för en 70mm-föreställning.

Allt är så mycket större, maskinerna, filmen, duken, ljudet och upplösningen. Det är inte svårt att förstå varför formatet under sin storhetstid var filmens Rolls Royce på premiärpalatsen. I ren jämförelse kan ju nämnas att föreställningen inleddes med kuriosa, trailern för Doctor Zhivago visades digitalt, uppskalad till 720p. Det var absolut ingenting jämfört med vad som kom sen. Även om kopian var gammal, sliten, repig och väldigt färgblekt, spöar den forftfarande skiten ur det mesta (som till exempel mina öron... fan vad extremt vass diskanten var emellanåt. Öronpropparna var inte långt borta må jag lova).

Har funderat på att ta mig över till Imperials 70mm festival i Köpenhamn i slutet av den här månaden. Måste se flera av deras titlar (dock inte Zhivago igen, eftersom det dessutom är samma kopia som jag redan sett idag som ska visas då).

Slutligen, dags för lite skamlös namedropping. Stort tack till Sebastian, Martin, Robin och Alex. Ni vet vem ni är och varför ni ska ha tack! Om ni bara visste på hur bra humör jag blev idag tack vare er.

Tillägg: Kom på att nu är Doctor Zhivago med i den exklusiva klubb av klassiker som jag sett två gånger på bio, innan jag ens sett dem på dvd. Annars är det Ben-Hur som jag sett på 35mm + 70mm innan dvd:n. Jag köpte Zhivago på dvd efter den första gången, men hade alltså inte sett den innan gårdagens visning kom emellan...

1 kommentar:

Alexander sa...

Kul att jag kunde göra upplevelsen större för dig. Det var absolut inte synd om mig, jag hade jättetrevligt. :)