söndag, april 29, 2007

Bland maskinister, tekniker och övriga entusiaster

Mina besök på Royal i Malmö blir allt färre, men när jag väl går dit så blir upplevelsen desto bättre. Som idag med My Fair Lady i 2,20:1 på 5/70mm format.

Att se en bild så enorm (omkring 18x8 meter) och i så hög upplösning är riktigt roligt, tillsammans med ett ganska välbevarat 6-track magnetiskt ljudspår. Speciellt om man, som jag, sitter på rad 4 (av 22). Magnifikt är bara förnamnet.

Tillställningen var dessutom mer eller mindre en födelsedagsfest anordnad av en riktig 70mm entusiast. Filmkopian kom dock från Norge då filmen inte fanns i Sverige på 70mm. Så att se Audrey Hepburn och Rex Harrison sjunga med textning på norska var rätt lustigt.

Och förutom en stor skara filmentusiaster förekom det också just biografmaskinister och biograftekniker i salongen. Vilket är ganska vanligt vid sådana här tillfällen. Ibland önskar jag att jag bodde i Los Angeles där det går att regelbundet få se nygjorda 70mm kopior av både ny och gammal film, för det är verkligen något utöver det vanliga att skåda på en stor duk.

1 kommentar:

Alexander sa...

Noo, det skulle jag ju velat hänga med på! Fast kanske inte på rad fyra, kommer ihåg hur intensivt det var med Saving Private Ryan på rad åtta. ;)