tisdag, april 24, 2007

23 ways to screw with your mind...

Har visat den småtrevliga thrillern The Number 23 i ett par dagar nu. Blir inte riktigt klok på filmen. Nog är den bra och spännande men voice-overn gör att berättelsens andra del tappar fart på och på slutet blir det lite för krystat för egen smak. För att inte tala om hur Jim Carreys fru (i filmberättelsen alltså) handlar när vissa detaljer kommer i dagen, inte speciellt troligt att man gör så om maken gräver upp diverse saker ur jorden efter 13 år. Dock innehåller filmen en mycket intressant iaktagelse; hur mycket talet 23 förekommer runt omkring oss (förutsatt att manusförfattaren gjort sin research ordentligt).

Lustigt nog har besökare vid två tillfällen iaktagit just 23 eller 32 direkt efter de kommit ut från filmen. Som när en såg affischen för 300, en trea och två nollor. Eller den som lade märke till att de kom ut vid 22:03 tiden. Lite krystade båda två.

Men när jag ikväll kom hem och satte på vattenkokaren för lite Earl Gray-tea så vart vattnet klart vid 22:33 tiden, enligt klockan på mikrovågsugnen... um... Får nog trösta mig med att filmen inte blev nummer 23 sedd på bio i år. Men vänta nu... om jag tar siffersumman av mitt fulla namn och modulus med min favoritsiffra så får jag ju 23...

Inga kommentarer: