måndag, april 16, 2007

Wings of Glory

Jag håller med att spel kan vara konstverk i sig själv. Men jag är personligen mycket mera förtjust i direkt praktiska spel. Såsom simulatorer.

På min hårddisk gömmer sig en liten men trevlig samling av just sådana spel, som Roller Coaster Tycoon 2 (bygg din egen nöjespark - och här snackar vi konstverk när allt i från attraktioner och matstånd, samt städning och planering av gångvägar klaffar!), NoLimits Rollercoaster Simulator (bygg och åk din egen bergochdalbana), Microsoft Train Simulator (kör tåg) och slutligen Ship Simulator (kör båt, eller RMS Titanic om du så vill!).

Men det senaste tillskottet är både det mest utmanande och mest uppslukande av alla sådana spel jag köpt. Microsoft Flight Simulator X (deluxe edition) tillsammans med en joystick med Force-feedback är det roligaste jag installerat på år och dar. På fem dagar har jag lyckats med 60 landningar (varav en med en Boeing 747-400) och totalt drygt tio flygtimmar (och ärligen inte så många krasher, bara ett par stycken faktiskt, och nästan samtliga orsakade av Robinson R22 Beta II-helikoptern - förbannat bångstyriga åbäke!)

På väg från Kastrup mot Sturup, det är Skåne i bakgrunden.

Med hela jordklotet inlagt (jupp, baserat på satelitfoton) och 24000 flygplatser och en rejäl mängd med lokala byggnationer (som Öresundsbron och Turning Torso) kommer simulatorn räcka länge. Har redan upprättat en del övningsrutter, t.ex. från Kastrup till Sturup, eller Stralsund till Maglarp. Och även om mina landningar suger (jag brukar få touchdown när det bara är en si sådär 30 meter kvar av landningsbanan, eller trimma trädtopparna strax före banan) så går det framåt.

Tyvärr känner jag direkt hur farligt det här spelet är. Har jag någon fritid går den direkt åt att sätta mig ner och läsa igenom nästa flyglektion för att bättra på mina kunskaper om höjdmätare, trim, flaps, lyftkraft, V-speed och så vidare... Så om jag inte bloggar på ett tag vet ni var jag befinner mig, någonstans mellan molnen, fast ändå inte.

Inga kommentarer: