måndag, februari 18, 2008

All things Tideland


Ja, det började med en dvd att recensera. Terry Gilliams mardrömslika skildring av Mitch Cullins bok Tideland. Musiken i filmen är riktigt bra: drömsk, storslagen men ändå minimalistisk och framför allt lika snårig och mångsidig som bilderna till vilka den spelas. Och på kommentarspåret till filmen pratades det rätt mycket om boken hit och boken dit.

Så nu under sportlovet då jag ändå inte har tid att se, än mindre skriva om film, så fick det gå lika bra med att läsa boken (på engelska dessutom) och lyssna på soundtracket på CD.

Lustigt nog är boken bara den andra skönlitterära boken på engelska som jag äger. Annars är det bara facklitteratur. Och den första romanen på engelska då? Mycket riktigt även den med filmtema, förlagan till filmen med samma namn The Last King of Scotland av Giles Foden.

3 kommentarer:

Alexander sa...

Jag fastnade för bilden, kolla så snyggt ljuset bryts genom kanten på cd-fodralet. Snyggt! :)

Tommy Liikamaa sa...

Jag gillade din recension och den gjorde mig ännu mer sugen att se filmen men det har jag inte hunnit med ännu. Syndromet med att köpa på sig böcker bakom filmer är inte helt ovanligt. Jag undrar hur mycket litteratur som upptäckts tack vare film?

Kristoffer Strömblad sa...

Tackar för bildomdömet. Skulle bara ta en snabb bild på alla tre tillsammans men det blev väl en sådär 15 olika. Just den blev bäst i mitt tycke också.

Vad gäller boken så tror jag att jag förstår varför Terry Gilliam fastnade för den. Den känns nästan som en Gilliam-film redan från början. Och det är otroligt hur nära filmen ligger förlagan, de har inte behövt ändra på mycket.