måndag, november 12, 2007

ARF 07, dag 1

De Antirasistiska Filmdagarna har börjat. Det här är tredje året jag kör film för dem. Nytt för i år är att samtliga visningar är digitala.

Började redan igår kväll med att sätta upp dvdspelare, koppla kablar och ordna till ljudet. Noterar dock att spelaren ger bildkvalitet som inte är speciellt bra.

Vaknar som i morse, en aningens sent och får sätta fart direkt. Men jag hann, med 15 minuter till godo. Första gruppen är åttor och nior och ska se Belfast Girls. Den från kulturnämnden som presenterade visningen för elverna blev lite bestört när vissa lärare inte bemödat sig att introducera eleverna i ämnet Nordirland och konflikten där mellan protestanter och katoliker. Nu blev också dokumentären de såg lite för mastig för de flesta av dem.

Men som sagt, bilden var jag absolut inte nöjd med. Småsuddig, diffus, svaga färger. Men jag fick tag på en dvdspelare med bättre bildkretsar. Men ingen HDMI-kabel. Direkt efteråt fick det alltså i ilfart cyklas till Clas Ohlson och inhanda en sådan. Och vilket lyft. Nu är bilden skarp igen. Så skarp att man från rad 1-4 bara ser MPEG-artefakter och artificiell konturförbättring (EE) all over the place. Nåja. Hann provköra hela 20 minuter av morgondagens This is England innan det var dags att släppa in nästa omgång.

Och mitt i alltihopa så ringer VD:n från Stockholm. Den mediaserver vi egentligen skulle kört med var försenad då den skulle programmeras lite till. Fick då reda på att det var meningen att vi skulle haft ett Dolby EX-kort i vår nya ljudanläggning också. Men det lyser med sin frånvaro så möjligheten finns att det ska installeras Surround Extension också när ombyggnad av biografen och installation av non-rewind/digialljud etc. rycker allt närmare.

I övrigt ett jäkla cyklande fram och tillbaka. Förra veckan tog jag även ett par panoraman till en av fotobutikerna i staden, så jag passade även på att leverara dessa bilder och QuickTimeVR-filmer på CD till dem, samt hämta reklamstandee till Bee Movie.

Allt som allt, dagens skörd: 3 energidrycker, 1 cappuchino, 2 filmer (digitalt), 0 filmer (35mm), 1 2 dvdfilmer sedda hemma.

Inga kommentarer: