Nej, jag låter dukmasken vara i CS även under Lifted.
Jag tycker inte att man ska dra in dukmasken igen, det motverkar sitt syfte att göra det. Att dra ut masken med öppen ridå är en händelse i sig själv, publiken noterar ofta det med en känsla av förväntan.
Att sedan kortfilmen i sig inte använder ytterkanterna av duken gör inget i min mening. Det ser man inte om man kommer in i filmen. I det här fallet så kommer ju Wall-E-trailern framför och den använder hela CS-bilden.
Tycker det kan ge en snygg effekt att maska om under lifted. Brukar iofs inte, men hinner och orkar jag så kan det ge en bra effekt. Särskilt på salonger med horisontell ridå ger det en snygg effekt att dra masken lite sent. Det är som att en portal öppnar sig eller nåt sånt.. =)..
Jag håller med; att köra dukmasken med öppen ridå bör man undvika.
Men personligen tycker jag att man tydligt ska markera slut och början av olika filmer (/trailerpaket) som visas direkt efter varandra.
Dvs ta ridå och tända upp (men ev. inte helt) mellan för- och huvudfilm eller mellan kortfilmer i ett paket.
Att köra såhär på en multiplexbiograf är kanske lite opraktiskt, och jag tror knappt någon gör det. Men å andra sidan är det ju inte längre filmupplevelsen som står i centrum för biografägaren..
Att köra en "pillar-boxad" film som LIFTED utan indragen dukmask får också den tråkiga konsekvensen att kanterna blir fula (ej raka) om man inte har helt rak projektion.
En intressant fråga är då hur man ska göra med en festivalvinjett. På stora biografer kan ridåtagning + formatväxling ta nästan lika lång tid som vinjetten är lång och kan då kanske upplevas som lite konstigt av publiken.
4 kommentarer:
Drar du in dukmasken på LIFTED? har inte sett någon göra det, men det borde man egentligen..
Nej, jag låter dukmasken vara i CS även under Lifted.
Jag tycker inte att man ska dra in dukmasken igen, det motverkar sitt syfte att göra det. Att dra ut masken med öppen ridå är en händelse i sig själv, publiken noterar ofta det med en känsla av förväntan.
Att sedan kortfilmen i sig inte använder ytterkanterna av duken gör inget i min mening. Det ser man inte om man kommer in i filmen. I det här fallet så kommer ju Wall-E-trailern framför och den använder hela CS-bilden.
Tycker det kan ge en snygg effekt att maska om under lifted. Brukar iofs inte, men hinner och orkar jag så kan det ge en bra effekt. Särskilt på salonger med horisontell ridå ger det en snygg effekt att dra masken lite sent. Det är som att en portal öppnar sig eller nåt sånt.. =)..
Jag håller med; att köra dukmasken med öppen ridå bör man undvika.
Men personligen tycker jag att man tydligt ska markera slut och början av olika filmer (/trailerpaket) som visas direkt efter varandra.
Dvs ta ridå och tända upp (men ev. inte helt) mellan för- och huvudfilm eller mellan kortfilmer i ett paket.
Att köra såhär på en multiplexbiograf är kanske lite opraktiskt, och jag tror knappt någon gör det. Men å andra sidan är det ju inte längre filmupplevelsen som står i centrum för biografägaren..
Att köra en "pillar-boxad" film som LIFTED utan indragen dukmask får också den tråkiga konsekvensen att kanterna blir fula (ej raka) om man inte har helt rak projektion.
En intressant fråga är då hur man ska göra med en festivalvinjett. På stora biografer kan ridåtagning + formatväxling ta nästan lika lång tid som vinjetten är lång och kan då kanske upplevas som lite konstigt av publiken.
Skicka en kommentar