070763_RR_MTV_MtvSugerKuk_noje_60s.mpg heter en fil som dök upp i reklamdatorn häromdagen. Visst höjer man ett ögonbryn när man läser en sådan titel. Och i filmen sitter Johannes Brost och kverulerar över MTV i si sådär 50 sekunder.
Tänker inte återge vad han säger, bara att namnet på filen säger allt. Har upplevt att vissa andra i personalen tycker filmen är pinsam, själv tycker jag den är smårolig eftersom den fort blir så överdriven att man inte kan ta den på allvar. Men överhuvudtaget inget speciellt upprörande, egentligen. Dessutom har väl reklambyrån fått in en fullträff, när reklamfilmen blir bloggmaterial också...
Skulle dock inte förvåna mig om klagomålen kommer krypande snart, så i förebyggande syfte: Reklamfilm är undantaget granskningsplikten och får alltså ingen åldersgräns, som t.ex. i Storbrittannien. Men filmen läggs heller inte i alla block utan endast framför filmer med lite högre åldersgräns, i det här fallet framför en film med 11-årsgräns. Dessutom, vari ligger problemet om man reagerar på en reklamfilm där fellatio endast omnämns, men därefter kan man sitta i två timmar och se på en lönnmördares framfart, utan problem?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar