tisdag, september 11, 2007

Dammigt värre

Så där, då har jag släppt ifrån mig filmen Från andra sidan. Det speciella är inte själva filmen, utan transporten den kom med. Eller jo, en rolig detalj finns i filmen. Alldeles efter inledningen och förtexterna finns en scen där karaktären Amy anländer till Isle of Wright, ombord på en Red Funnel-färja. Samma färja och exakt samma färjeläge som i filmen finns även i Ship Simulator 2008, som jag köpte nyligen.

Normalt sett skickas 35mm-kopior landet runt i trälådor med hyllor i, en akt på varje hylla. Vissa distributörer har gått över till att varje akt ligger i en rund plastlåda och alla lådor åker därefter ner i en kartong. Båda är ganska bra på att skydda filmen och hålla damm och smuts ute.

Men varför vissa distributörer envisas med att använda ett system av pappkartonger övergår mitt förstånd lite.

Det speciella med pappen som används är att den dammar ner allt i sin närhet så det står härliga till. Och eftersom tejp uppenbarligen inte är uppfunnen ännu så ligger alltid sladden ytterst på akten lös, och släpper därmed in dammet en bra bit in på filmen. Och vi pratar faktiskt mycket damm här.

Varje gång jag får en kopia på detta vis måste jag putsa den först, vilket gör att uppspolningen tar 2-2,5 gånger så lång tid som vanligt då jag måste dra stora delar av kopian genom en mjuk papperstrasa som tar upp dammet. Så får man göra om man inte har rengöringsvalsar att tillgå. Och skulle jag inte göra det så blir bilden på duken helt svartprickig och filmbanan i projektorn dammar igen fullständigt, eller värre, dammet lägger sig på bildfönsterkanten och skapar små berg, vilka syns väldigt tydligt på duken efter ett tag, som indentationer i ovankanten.

Och för att inte nästa biograf ska få en dammoln till filmkopia så får jag tulla på vårt förråd av platspåsar så att akterna inte läggs tillbaka i skiten igen.

2 kommentarer:

lm sa...

Det är antagligen enbart en kostnadsfråga. Folkets Bio använder t.ex. bara de där pappkartongerna. Och det verkade Triangelfilm också göra..

Kristoffer Strömblad sa...

Ja, jag tror det med. Men de är så irriterande, och det borde ju inte vara speciellt dyrt med de plastlådorna som t.ex. Fox har börjat med.

Men det var lite lustigt att Från andra sidan kom i papplådor från just Triangelfilm, även om den faktiskt distribueras av Noble Entertainment.