lördag, september 08, 2007

Digital villervalla visas nu...

Liten statusrapport bara, sitter här i ett mörkt men spöklikt tyst maskinrum, och ändå pågår en föreställning.

Från en dvdspelare går en S-video kabel upp till scalern som förvandlar PAL 576i till HD 1080p för projektorn. Resultatet är inte speciellt bra bild, egentligen. Men komponentutgången fungerade inte då den gav, öhm, väldigt märkliga färger. Nåväl, det är inte vår dedikerade spelare för ändamålet så allt hopp om bättre bild är inte ute.

Från spelaren går en RGB-kabel, varav jag använder R och B som vänster och höger ljud till Dolbylådan som tar in dessa som Non-Sync 2. Slutstegen för allt utom fronten är avslagna. Hade ingen tillräckligt lång vanlig audiosladd så det fick bli videokabeln istället. Tja, allt går med vilja, våld och vaselin som de säger.

Som jag nämnt tidigare så har kortfilmspaketet flera olika aspect ratios, och dessa kompenserar jag för att vakta som en hök och i pauserna mellan filmerna byta format på scalern. Dessvärre uppenbarar sig en formatmeny mitt på duken när jag gör det. Men så får det gå när jag inte har en separat TV-monitor kopplad till systemet, annars hade jag kunnat stänga ljuset i projektorn tillfälligt.

Amatörmässig setup? Tja, bara om man tittar in i mitt allra heligaste. Publiken lär ju inte märka mycket av det, mer än formatmenyerna då alltså. Men jag lyckades med konststycket att dra ihop programmet på en skiva, istället för att behöva byta mitt i. Dvd-gurun i mig sade att det borde ju bara vara att ersätta den felaktiga filmfilen på skiva ett med den nya på ersättningsskivan och bränna ut på ny skiva. Och se, det gick hur bra som helst.

Inga kommentarer: